Sökning: "föräldrar och modersmål"

Visar resultat 16 - 20 av 123 uppsatser innehållade orden föräldrar och modersmål.

  1. 16. “Spegel spegel på väggen där…” En studie kring modersmålets plats i en mångkulturell förskola Samt pedagogers arbetsmetoder för att belysa första och andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Lidström; Aleksandra Pajakovska; [2019]
    Nyckelord :arbetsmetoder; förhållningssätt; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålets plats på en mångkulturell förskola och vilken inverkan detta kan tänkas ha på barnens andraspråksinlärning. För att få en så rättvis bild som möjligt har vi genomfört vår studie på en mångkulturell förskola i en större stad i södra Skåne, där det endast finns barn med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 17. Psykosomatiska symtom. En studie om barns upplevda tillit till föräldrar i förhållande till psykosomatiska symtom.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Josefine Tarberg; Annica Wedenhjelm; [2019]
    Nyckelord :psykosomatiska symtom; upplevd tillit; föräldrar-barn relation; barn ungdomar; skilda föräldrar;

    Sammanfattning : Psykosomatiska ohälsosymtom har fördubblats hos barn och unga i Sverige sedan mitten av 1980-talet. Psykisk ohälsa kan ge konsekvenser tidigt i livet såsom försämrade skolresultat, och även allvarliga konsekvenser senare i livet. LÄS MER

  3. 18. Modersmål i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och strategier

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Tagesson; Anna Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkig personal; förskola; förskollärare; föräldrar; modersmål; modersmålsstöd; modersmålslärare; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring betydelsen av barns modersmål och hur de arbetar med modersmålsutveckling i barngrupper med många olika modersmål. Enligt läroplanen för förskolan har alla barn rätt till stöd i modersmålsutveckling och det framkommer även i skollagen. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsundervisning i förskolan - är ett måste varje dag. : En kvalitativ studie om modersmålsundervisningens betydelse för barns språkutveckling och strategier för hur förskollärare kan ge barn språkstöd i annat modersmål än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mehmedovic Armina; Adela Krakonja; [2019]
    Nyckelord :Förskola; barn; flerspråkighet; modersmålsundervisning; arbetssätt; modersmålsstöd; förskollärare; förskolechef; föräldrar; kommunikation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : Framgångsfaktorer för upptäckt och kartläggning av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Agnebrink; Kristina Liljegren; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; samarbete; modersmålslärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Idag har ca 20% av alla elever i grundskolan annat modersmål än svenska. Resultat från PISA-undersökningar visar att läsförståelseförmågan hos elever med utländsk bakgrund är lägre än hos elever med svensk bakgrund (Skolverket 2006:10) vilket innebär en stor utmaning för oss pedagoger som verkar i svensk skola. LÄS MER