Sökning: "föräldrar och modersmål"

Visar resultat 21 - 25 av 123 uppsatser innehållade orden föräldrar och modersmål.

  1. 21. Förskolechefers resonemang kring modersmålsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlume Mustafa; Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :modersmål; förskola; förskolechef; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har undersökt vad föräldrar och förskollärare anser om barns modersmål i förskolan, däremot visar studier att det behövs forskning om förskolechefers betydelse för barns lärande och utveckling. Därför vill vi med detta examensarbete undersöka och synliggöra vad förskolechefer framhåller som särskilt viktigt gällande arbetet med modersmål i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Förskollärare, språkutveckling och nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Peric; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; Modersmål; Pedagog; Samspel; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie handlar om hur förskollärare resonerar kring arbetet med språkutveckling hos nyanlända barn. För barn med ett annat modersmål än svenska är förskolan en bra början för de nyanlända barnen att lära sig det svenska språket. LÄS MER

  3. 23. Högläsning i förskolan - En studie om förskollärares syn på högläsning i flerspråkiga miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hiba Saed; Asmaa Elabdallah; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagoger på två olika förskolor ser på och arbetar med högläsningi förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger högläser för barnen i flerspråkigaförskolor. LÄS MER

  4. 24. "Det fanns mer på väggarna förut, men det har blivit mer levande i arbetet nu" : En kvalitativ intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stödja och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Kaijser; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; multimodalitet; språkstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkstödjande för barn med annat modersmål än svenska. Utifrån syftet har dessa frågeställningar ställts: “Hur kan förskollärare arbeta för att synliggöra och stödja barns olika modersmål i förskolan?” och “Vilka metoder och material kan förskollärare använda för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling i svenska? Den teoretiska ramen för studien utgörs av det interkulturella förhållningssättet, stöttat lärande (scaffold) och det socialsemiotiska multimodala perspektivet. LÄS MER

  5. 25. Modersmålsundervisning - hur värdesätts den? : Språkundervisning i det mångkulturella samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Isabel Op de Beeck; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; uppskattning modersmål; marginalisering; inkludering;

    Sammanfattning : Språkundervisning i ett större perspektiv - med anledning av modersmålundervisning som ett marginaliserat skolämne -inom eller utanför timplanen- tas upp i det här examensarbetet. Undersökningen gäller värdesättning av modersmål i en norrländsk kommun. LÄS MER