Sökning: "föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionshinder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 1. Pedagogers arbete med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : Finns det skillnader i arbetet med dessa barn utifrån ett genusperspektiv?

    M1-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Spännare; [2013]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; genus;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse av pedagogernas arbete inom förskola med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningar var: Vilka ramar gäller för arbetet med barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Hur arbetar pedagogerna med barn med neuropsykiatriska funktionshinder – finns skillnader i arbetet beroende av genus? Hur arbetar arbetslaget med barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Hur arbetar arbetslaget med föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Finns hinder i arbetet med barn med neuropsykiatriska funktionshinder och vilka är i så fall dessa? Metodisk ansats har varit kvalitativ och data har hämtats genom kvalitativa intervjuer med fem pedagoger vid tre olika förskolor i olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. ”Utmanande föräldraskap” - En undersökning av Familjestödsenhetens föräldrautbildning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Icca Jannert; [2010-08-13]
    Nyckelord :Föräldraskap; inlärningssvårigheter; neuropsykiatriska funktionshinder; föräldrautbildning;

    Sammanfattning : Studien belyste en föräldrautbildning som ges av Familjestödsenheten i Göteborg till föräldrar som har barn med inlärningssvårigheter. Syftet var att undersöka hur föräldrar som har gått kursen beskriver den, 6 månader efteråt och vad kursen hade för inverkan på dem i beskrivningen av deras föräldraförmågor. LÄS MER

  3. 3. Pedagoger och föräldrars uppfattningar om undervisningen med barn som har ADHD eller Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sofia Kjellerup; Annelie Nyberg; [2009]
    Nyckelord :Undervisning; ADHD; Aspbergers syndrom; föräldrars uppfattning; hjälpmedel; neuropsykiatriska funktionshinder;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till uppsatsen är att vi vill lyfta fram möjligheterna för barn med ADHD och Aspergers syndrom att gå i en vanlig skola. För en pedagog som har elever i verksamheten med dessa svårigheter skapas det dagligen problematiska situationer som påverkas av tid, material, ekonomi och acceptansen från klassen och skolan. LÄS MER