Sökning: "föräldrars bakgrund skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden föräldrars bakgrund skolan.
1. Föräldrars erfarenheter av kontinuerlig glukosövervakning av barn med diabetes typ 1 : En kvalitativ litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Antalet barn som insjuknar i diabetes ökar i världen. Att leva med diabetes är påfrestande både för barnet och barnets föräldrar. Föräldrarna oroar sig för allvarliga diabetesrelaterade problem och barnet för att känna sig annorlunda. Kontinuerlig glukosövervakning är ett hjälpmedel för att övervaka glukosvärdet. LÄS MER
2. Skolpersonalens perspektiv på främjande av psykisk hälsa och välbefinnande på lågstadiet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste hälsobördan bland personer med funktionsnedsättning är psykisk ohälsa. Skolpersonalen på lågstadiet är betydelsefulla för att främja elevers psykiska hälsa och välbefinnande i skolan. LÄS MER
3. Läsningens relation till socioekonomiska faktorer inom ämnet svenska : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolan är en samlingsplats för världens framtida medborgare och den inkluderar diverse människor från olika kulturer, religioner och samhällsklasser. När eleverna börjar skolan görs det med varierande förkunskaper om skolans ämnen och i detta fall ämnet svenska. LÄS MER
4. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER
5. Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. LÄS MER