Sökning: "föräldrars förväntningar på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden föräldrars förväntningar på förskolan.
1. "Att koppla in en specialpedagog är ju ganska stort" : en intervjustudie om föräldrars upplevelse av samverkan och samarbete med specialpedagog i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i samarbetet och samverkan mellan specialpedagog och föräldrar till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet är att öka kunskapen om föräldrars erfarenheter och upplevelser samt belysa vilka förväntningar föräldrar besitter kring specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER
2. Samverkan mellan icke-svensktalande föräldrar och förskolan : En kvalitativ studie om icke-svensktalande föräldrars samverkan och förståelse rörande förskolan i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : En grundbult för att ett gott samarbete skall råda mellan hemmet och förskolan är bland annat en välfungerande kommunikation, där behärskning av det svenska språket spelar stor roll. Med tonvikt på språk som ett viktigt verktyg för kommunikation och relationsbyggande finns ett intresse att analysera hur icke-svensktalande föräldrars delaktighet och samverkan med förskolan fungerar och ser ut med syfte att granska likvärdigt lärande och utveckling hos barnen på förskolan. LÄS MER
3. ”Det kommer bli mer organiserat” En kvalitativ studie om förskollärares och föräldrars syn på undervisningsbegreppet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och jämföra vad begreppet undervisning innebär för föräldrar och förskollärare. Detta ligger i tiden eftersom förskolan får en ny läroplan som träder i kraft 1 juli 2019. Genom en kvalitativ intervjustudie har fem förskollärare och fem föräldrar intervjuats. LÄS MER
4. Föräldrastöd i förskolan. En studie om hur förskollärare och specialpedagoger upplever föräldrastödjande insatser i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyfteUtifrån våra erfarenheter som förskollärare har vi uppmärksammat att föräldrar som har barn i behov av särskilt stöd kan behöva stöttning i sin situation. Det betonar också förskolans läroplan i ett av sina mål. LÄS MER
5. Att skiljas från sitt eget barn - En kvalitativ studie om inskolning med blicken på vårdnadshavaren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Innehållet i denna studie omfattar inskolning från ett vårdnadshavarperspektiv med utgångspunkt från Broberg, Hagström och Brobergs (2012) utveckling av anknytningsteorin. De frågeställningar som ligger till grund för undersökningen har hjälpt oss att uppnå studiens syfte, vilket är att undersöka vårdnadshavares upplevelser av en inskolningsprocess. LÄS MER