Sökning: "föräldrars inställning till matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden föräldrars inställning till matematik.

  1. 1. Korrelationen mellan föräldrars stöttning i matematikläxor och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ludvig Steen-Möller; Janine Sandberg Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; ångest; trauma; läxa; läxors struktur; föräldrars stöttning; kunskapsutvecklande.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med syftet att ta reda på om det är rimligt att begära att samtliga elever ska ha läxa i matematik oberoende av deras hemsituation. Arbetet utgår från hur föräldrars involverande i läxor i hemmet påverkar elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars involvering i barnens matematikläxor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rozhgar Azad; Khalil El Machharawi; [2018]
    Nyckelord :Föräldraansvar; involvering; prestation; läxor; matematik;

    Sammanfattning : Inledning & Syfte Vår kunskapsöversikt handlar om att redogöra för vad tidigare forskning beskriver om föräldrars involvering i matematikläxor samt vilka effekter som kan uppstå. Huvudsyftet är att utifrån resultaten i de granskade artiklarna besvara frågeställningen: Vilka effekter på elevernas lärande har föräldrarnas involvering i matematikläxor? Dessutom beskriver vi några egenskaper i den forskning om läxor i ämnet matematik som vi granskat. LÄS MER

  3. 3. Läxor ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Steinwig; Anna Pettersson; [2015]
    Nyckelord :föräldrar; inställning; matematik; läxor; mellanstadiet; kvantitativ; enkät;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att jämföra föräldrars inställning till matematikläxor. Vi jämför två olika grupper. Grupperna skiljer sig åt på så vis att den ena i stor utsträckning utgörs av flerspråkiga föräldrar med svenska som andra språk och den andra utgörs av enspråkiga föräldrar med svenska som modersmål. LÄS MER

  4. 4. Läxor : Lärarens syn på läxan ur ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Stark; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; lärarsyn; frågeundersökningar; läxor;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka lärares syn på läxor samt att försöka tillföra kunskap kring fenomenet. Frågeställningarna som studien utgick ifrån var vilka motiv lärarna hade till att ge läxor, hur lärare introducerar och följer upp läxor, vilka för- och nackdelar lärarna och lärarstudenterna anser att det finns med att ge läxor, hur läxornas utformning planeras samt hur läxor kan förstås i ett övergripande perspektiv på lärande. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars inställning till matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Lundin; Lisa Kätterer; [2012]
    Nyckelord :förskola; föräldrar; matematik; utbildningskapital;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att studera hur inställningen till matematik i förskolan skiljer sig åt mellan föräldrar med olika utbildningskapital. Tidigare forskning pekar på vikten av föräldrars engagemang för barns skolresultat. LÄS MER