Sökning: "förändra beteende"

Visar resultat 11 - 15 av 289 uppsatser innehållade orden förändra beteende.

  1. 11. A Visual Programming Language in Virtual Reality : A Usability Evaluation and Its Potential for Reducing Sedentary Behavior

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Visual Programming Languages; Sedentary Behavior; Usability; Cognitive Dimensions; datauppsättningar; neurala nätverk; blickdetektering; texttaggning;

    Sammanfattning : Sedentary behavior is linked to numerous adverse effects on a person’s health, such as obesity, depression, and a higher risk of cardiovascular events. Professions that are primarily sedentary have increased due to the growth of office-related occupations, one of which is software engineering. LÄS MER

  2. 12. Hur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oliver Bengtsson; [2022-08-16]
    Nyckelord :e-handel; dagligvaruhandel; affärsmodell; förändring;

    Sammanfattning : Inom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030. LÄS MER

  3. 13. Kan en lätt knuff få människor att fimpa rätt? - En kvalitativ observations- och intervjustudie om hur invånare i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj Fimpologi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Vera Ebbesson Dehlin; Adam Karseland; [2022-01-05]
    Nyckelord :Kampanj; fimpar; rökning; beteende; nudging; Elaboration Likelihood Model; observation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur invånare i Göteborg tar till sig av kommunikationsbudskap som syftar till att förändra ett specifikt beteende. Studien kommer specifikt att undersöka hur människor som befinner sig på utvalda hållplatser i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj “Fimpologi”. LÄS MER

  4. 14. Arbetarklassens ”Paradise Hotel” : en kritisk diskursanalys av klasskonstruktioner och populärkulturens Reality-TV

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2022]
    Nyckelord :Ful-finkultur; reality-tv; klass; smakdistinktioner; kapital; moral; intimitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reality programmet Paradise hotel skapade stor debatt om formatet som sådant efter misstänkta sexuella övergrepp 2021. Skeendet fick stor plats på samtalsagendan såväl som på etablerade kultursidor. Frågor väcktes om reality-formatets lämplighet och huruvida det är en del av populärkulturen, som är värd att bevara eller förändra. LÄS MER

  5. 15. Livsmedelsbutikers frukt- och grönsakssvinn : En kvalitativ intervjustudie om orsaker och åtgärder till matsvinn i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alfred Norling; [2022]
    Nyckelord :Food waste; Grocery stores; Measures; Causes; Matsvinn; Livsmedelsbutiker; Åtgärder; Orsaker;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungefär en tredjedel av all mat som produceras från alla delar i leveranskedjan slängs, trots att 870 miljoner av värdens invånare svälter. Samtidigt orsakar matsvinn omfattande växthusgasutsläpp och kostar samhället stora summor pengar. LÄS MER