Sökning: "förändring över tid"

Visar resultat 1 - 5 av 860 uppsatser innehållade orden förändring över tid.

  1. 1. Effekt av blåbär på blodlipider En systematisk litteraturöversikt om effekt av blåbärsintag på blodlipider.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Vendela Welander; Viktoria Morell; [2024-02-09]
    Nyckelord :Lipids; LDL; HDL; total cholesterol; triglycerides; blueberries; anthocyanins; Lipider; totalkolesterol; triglycerider; blåbär; antocyanin;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att sammanställa det aktuella forskningsunderlaget för att undersöka om intag av blåbär förändrar lipidnivåer hos män och kvinnor ≥18 år jämfört med att inte inta blåbär. Metod: I denna systematiska översiktsartikel har en litteratursökning genomförts. LÄS MER

  2. 2. När Karlstad blev till Venedig : En studie om den stora översvämningen i Karlstad 1916

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Freddy Bylund; [2024]
    Nyckelord :Översvämning Karlstad; översvämning 1916; översvämning Klarälven;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ytterligare försöka belysa effekterna av 1916 års stora översvämning i Karlstad och vad den hade för effekter på staden och dess invånare, samt hur den mediala gestaltningen förändrats. Det gjordes med hjälp av undersökningsfrågorna:  §  Hur påverkades befolkningen i Karlstad under översvämningen och efterkommande år? §  På vilket sätt hjälpte Karlstad som stad de som drabbats av översvämningen? §  Vilken roll har översvämningen 1916 spelat i den massmediala gestaltningen av översvämningar under 1900-talet? Översvämningen som drabbar Karlstad och Klarälven i maj 1916 i är den största översvämningen under 1900-talet som även kommer hastigt och utan förvarning. LÄS MER

  3. 3. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  4. 4. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  5. 5. Ledares anpassbarhet och erfarenhetsbaserat lärande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julie Garnier; [2024]
    Nyckelord :ledarskap; anpassbarhet; erfarenhetsbaserat lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER