Sökning: "förändring bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden förändring bibliotek.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighetens komplexitet : Förskollärares resonemang kring barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Pålsson; Evelina Thomander; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; delaktighet; SKUA;

    Sammanfattning : De senaste åren har förskolan gått från att vara homogen till att bli heterogen relativt snabbt. På grund av denna förändring krävs det idag att förskollärare besitter en kompetens att möta denna mångfald på förskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  4. 4. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Callenberg Danyal; Rebecka Fahlström Östvang; [2023]
    Nyckelord :utemiljö; erbjudande; affordance; lärmiljö; utomhuslärande; årstider;

    Sammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Andersson; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; stadskärna; mötesplatser; attraktivitet; köpcentrum; elektronisk handel e-handel ;

    Sammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER