Sökning: "förändring förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 184 uppsatser innehållade orden förändring förskola.

  1. 16. Är ekologisk hållbarhet barnets ansvar? : En diskursanalys av ekologisk hållbarhet i barnböcker för förskoleåldern.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature; Discourse; Discourse analysis; Ecological sustainability; Preschool; Barnböcker; Diskurs; Diskursanalys; Ekologisk hållbarhet; Förskola;

    Sammanfattning : Ecological sustainability is a complex concept. What constitutes ecological sustainability as well as what it means to different people and organizations varies. This elusive understanding of the phenomenon was the motivation for this study. LÄS MER

  2. 17. Föräldrasamverkan i förändring under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marielle Jarke; Maritza Andersson; [2022]
    Nyckelord :Föräldrasamverkan; förskollärare; förskola; pandemi; förändring; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet var att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur förskollärare upplevde förändringar i föräldrasamverkan till följd av pandemins påverkan. Åtta förskollärare har intervjuats och frågeställningarna riktades mot deras perspektiv på samverkan under pandemin. LÄS MER

  3. 18. FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christer Rödin; [2021-08-27]
    Nyckelord :omsorg; diskurs; förskollärarstudent; förskola; EduCare;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur definierar studenterna begreppet omsorg? Vilka diskurser framträder i talet om omsorg på förskollärarprogrammet? Hur reflekterar studenterna om sina kunskaper om omsorgens roll för det förskolepedagogiska fältet? Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Fairclough kritiska diskursanalys (1992,2010) och används även som analysmetod. LÄS MER

  4. 19. Tänka om tänka nytt, vad blir viktigt på riktigt? : En vetenskaplig essä om utvecklingsarbete i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erika Wallin; [2021]
    Nyckelord :Development; development work; change; reflection; consensus; systematic quality work; approach; atmosphere; culture; practical knowledge; preschool; preschool mission; trust; administrative society; time; profession.; utveckling; utvecklingsarbete; förändring; reflektion; samsyn; systematiskt kvalitetsarbete; förhållningssätt; atmosfär; kultur; praktisk kunskap; förskola; förskolans uppdrag; tillit; administrationssamhället; tid; profession;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om utveckling och utvecklingsarbete på förskolan. Utveckling är ett välanvänt begrepp på förskolor runt om i Sverige. Det är begrepp  som ofta används utan större eftertanke. LÄS MER

  5. 20. Vad är undervisning? : En grundad teori om att stärka undervisningsuppdraget i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; undervisning; professionsutveckling; utbildningsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utveckla en teoretisk förståelse för processen att utveckla undervisning som praktik i förskolan. Studien tar inspiration från den netnografiska forskningsansatsen vid datainsamlingen. Grundad teori används för att generera teoretisk förståelse om vad undervisning kan vara. LÄS MER