Sökning: "förändring förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 184 uppsatser innehållade orden förändring förskola.

  1. 21. Förskola i kris : Pedagogers krishantering i förskolan under covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; [2021]
    Nyckelord :Crisis management; psychosocial work environment; educators; preschool; Covid-19; pandemic; frame factor theory; work level; social and organisational level; individual level; Krishantering; psykosocial arbetsmiljö; pedagoger; förskola; covid-19; pandemi; ramfaktorsteori; arbetsnivå; social- och organisationsnivå; individnivå;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka pedagogers uppfattning av krishanteringen i förskolan under covid-19 pandemin genom en analys av den psykosociala arbetsmiljön. Mätmetoden skapades av QPSNordic och diskuteras utifrån ett ramfaktorsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. ”Vi löser det” : Maktrelationer mellan yrkesroller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Dahlberg; Rebeccea Wardh; [2021]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; barnskötare; förskola; förskollärare; hierarki; makt; yrkesroll;

    Sammanfattning : Abstract Den svenska förskolan har stegvis gått från en platt till en hierarkisk förskoleorganisation. Förskolans läroplan reviderades 2018 och med detta uppdaterades ansvarsområdena i verksamheten och förskollärarna fick ansvaret för den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  3. 23. Pekplattan - en semiotisk resurs för flerspråkiga barns litteracitet och meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fahlander; Vanya Georgieva; [2021]
    Nyckelord :didaktiskt designteoretiskt perspektiv; digitalisering; digitala verktyg; flerspråkighet; förskola; förskollärare; litteracitet; meningsskapande; pekplatta; semiotisk resurs;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och vårt samhälle är under ständig förändring och utveckling. Exempelvis talas det fler språk än ett inom flertalet förskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 24. Pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Janton; [2021]
    Nyckelord :Dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Det valda ämnet i detta examensarbete är pedagogisk dokumentation. Syftet med studien är att synliggöra om och hur förskolor arbetar med pedagogisk dokumentation. Frågeställningarna skapades och formulerades utifrån det valda problemområdet och vad det är som ska undersökas. LÄS MER

  5. 25. "Detta är en superbra cykelväg, men vi har ju inga cyklar här..." : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av förskolegården.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Häll; Ellinor Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattning; utomhusmiljö; förskolegård; pedagogik; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syftet att synliggöra förskollärares uppfattningar av förskolegården. Frågeställningarna för studien är följande: Hur uppfattar förskollärarna förskolegården och dess pedagogiska möjligheter för lek och lärande? Vilka utvecklingsbehov uppfattar förskollärna att förskolegården har? Vad uppfattar förskollärarna som de största påverkansfaktorerna i relation till förändring av förskolegården? För att besvara ovanstående frågeställningar genomfördes samtalspromenader med sex förskollärare på deras respektive förskolegård. LÄS MER