Sökning: "förändring i offentlig förvaltning"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden förändring i offentlig förvaltning.

  1. 1. Från centralisering till decentralisering - och tillbaka igen. En kritisk analys av Göteborgs Stads stadsdelsförändringar.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Malin Hjort; [2023-01-24]
    Nyckelord :Omorganisation; Kommun; Centralisering; Decentralisering; Beslutsprocess; WPR; Social hållbarhet; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är bidra till ökad förståelse av varför stora omorganisationer genomförs i offentlig förvaltning, hur förändringarna konstrueras som önskvärda, vilka centrala motiv som driver förändringsprocesserna, vilka perspektiv som inte framträder lika tydligt samt hur arbetsmiljöperspektivet tas i beaktande. Metod: Uppsatsen består av en historisk dokumentstudie avseende beslutsunderlag för organisationsförändringar i Göteborgs Stad under tidsperioden 1987–2021. LÄS MER

  2. 2. Digital transformation och dess påverkan inom den offentliga sektorn : En kommunal förvaltnings möjligheter och hinder utifrån digital transformation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Informatik

    Författare :Tom Andersson Landén; André Orellana von Essen; [2023]
    Nyckelord :Digital transformation; Digital process development; Digitalization; Business Process Man-agement BPM ; IT-reliant work system; Digital technology; Work system theory; Public sector.; Digital transformation; Digital processutveckling; Digitisering; Digitalisering; Business Pro-cess Management BPM ; IT-beroende arbetssystem; Digital Teknik; Arbetssystemsteori; Offentlig sektor.;

    Sammanfattning : Fenomenet digital transformation genomsyrar alla delar i samhället och medför en ständig förändring vilket utgör hinder men skapar också möjligheter. Digital transformation har framför allt beskrivits i termer kopplad till organisationsnivå i den privata sektorn, vilket väcker frågan hur det gestaltas i den offentliga sektorn. LÄS MER

  3. 3. Tillitsbaserad styrning i en offentlig organisation. Ett nytt fenomen eller enbart ett nytt begrepp?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Aronsson; Pauline Wålemark; [2022-09-08]
    Nyckelord :Tillitsbaserad styrning; tillitsdelegationen; New Public Management; förändring; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Den offentliga sektorn har sedan länge kritiserats för sin styrning och har varit föremål för många styrtrender. Den senaste trenden är tillitsbaserad styrning vilket enligt Tillitsdelegationen kännetecknas av följande sju principer: tillit, medborgarfokus, helhetssyn, handlingsutrymme, stöd, kunskap och öppenhet. LÄS MER

  4. 4. Närbyråkraters förändring i handlingsutrymme över tid i kris : En kvaliativ fallstudie om lärares agerande under coronapandemin

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Offentlig förvaltning

    Författare :Lydia Lindgren; [2022]
    Nyckelord :COVID-19; pandemic; crisis; street-level-bureaucracy; discretion; teachers; COVID-19; pandemi; kris; närbyråkrater; handlingsutrymme; lärare;

    Sammanfattning : This thesis examines teachers' discretion during the COVID-19-pandemic. Unlike many other countries, the Swedish government chose its own way and implicated public restrictions that made it possible for preschools and elementary schools to remain open. LÄS MER

  5. 5. Tillit och reform : Att leda med tillit i en myndighet i förändring

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Sandra Lundin Hedlund; [2021]
    Nyckelord :trust-based management and leadership; public administration; quality management; tillitsbaserad ledning och styrning; offentlig förvaltning; kvalitetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie avsåg att skapa förståelse för hur myndighetsanställda första linjens chefer upplever sina förutsättningar för att leda med tillitsbaserad styrning och ledning, och hur en övergripande reform av uppdraget för den myndighet de arbetar på påverkar dessa upplevda förutsättningar. Utifrån upplevelserna formulerades sedan åtgärder, för att stödja en utveckling av förutsättningarna. LÄS MER