Sökning: "förändringar i undervisning i tid"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden förändringar i undervisning i tid.
1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER
2. Lärares utveckling av realiseringar i matematikundervisningen : En longitudinell fallstudie av två lärares lärande under deras tre första år som lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : I denna studie beskrivs och diskuteras diskursiva förändringar i nya matematiklärares undervisning för att utveckla beskrivningen av matematiklärares lärande. Lärare har en säregen relation till kunskap och lärande eftersom att lärare behöver både ämneskunskaper och kunskaper om elever och undervisning för att undervisa. LÄS MER
3. Det handlar inte bara om vad vi kan göra i skolan, det handlar om hela samhället : En studie om elevhälsoteams upplevelser av psykisk ohälsa bland grundskoleelever
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Tidigare forskning visar samband mellan psykisk ohälsa bland grundskoleelever och höga krav i skolan, samt stressen som detta medför. En viktig del i skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete är elevhälsoteamen, vars centrala uppgift är att medverka till att stärka elevernas hälsa. LÄS MER
4. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografiSammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER
5. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER