Sökning: "förändringar läroplan lgr11"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förändringar läroplan lgr11.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Hannah Wittberg; [2023]
    Nyckelord :Geography; school subject; teachers; curricula reforms; Geografiämnet; lärare; kursplan; läroplansreformer;

    Sammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER

  3. 3. Differentierad undervisning i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christiaan Dirksen; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Didaktik; Lärare; Lärande; Religionskunskap; Grundskolan 7–9; Läroplan; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utifrån begreppet differentierad undervisning undersöka, analysera och jämföra hur differentierad undervisning i religionskunskap för årskurs 7–9 möjliggörs och förändras i läroplanerna, lgr11 och lgr22. I kapitlet tidigare forskning analyserar och tolkar jag hur differentierad undervisning är relevant för ämnet religionskunskap. LÄS MER

  4. 4. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Equality; teaching materials; curriculum; history; gender system; textual analysis; Jämställdhet; läromedel; läroplan; historia; genussystemet; textanalys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER

  5. 5. Förändringar, möjligheter och utmaningar i förskoleklassen : - en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskoleklass; Lgr 11; skolifiering; likvärdighet; och ansvarighet;

    Sammanfattning : Förskoleklassens verksamhetsinnehåll och uppdrag har varit en omdiskuterad fråga och frånvaron av tydliga riktlinjer har ansetts skapa skillnader i kvalitet och likvärdighet. I ett försök att öka kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen bestämde regeringen att förtydliga syftet och det centrala innehållet med hjälp av en ny läroplan. LÄS MER