Sökning: "förändringsarbete förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden förändringsarbete förskola.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  3. 3. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. "Det måste vara lättsamtoch enkelt” : en kvalitativ studie om förskollärares upplevelserav ett jämställdhetsmaterial

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Nordin; [2022]
    Nyckelord :preschool; gender equality; theory and practice; change work; Umeå township; institutional theory; Sara Ahmed; förskola; jämställdhet; teori och praktik; förändringsarbete; Umeå kommun; institutionell teori; Sara Ahmed;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore how one goes from theory to practice ina gender equality work in preschool by examining how preschool teachers havereceived and worked with a support- and inspiration material that a groupwithin the education administration in Umeå township has developed. I haveconducted qualitative interviews with four preschool teachers with a focus onan equal conversation in order to advocate that research is created ininteraction with others. LÄS MER

  5. 5. Att slänga sig i torktumlaren och komma ut på andra sidan : Om förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av hinder och framgångsfaktorer i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson Franzén; Veronica Svensson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskola; barn i behov av särskilt stöd; likvärdighet; samverkan; frirum;

    Sammanfattning : Enligt förskolans styrdokument ska barn i förskolan få det stöd de behöver för sin utveckling, men det finns samtidigt ingen konkret vägledning för hur det ska gå till eller krav på tillgång till specialpedagogisk kompetens. De lokala förutsättningarna varierar, vilket i sin tur innebär problem med förskolans likvärdighet. LÄS MER