Sökning: "förändringsarbete genus"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förändringsarbete genus.

  1. 1. Specialpedagogen under det regnbågsfärgade paraplyet : Det normkritiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erica Wall; Anna Smith; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; läroplan; hbtq; tillgänglig lärmiljö; genus; skolutveckling; förändringsagent; subjektsposition; normer; heteronormativitet; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hurspecialpedagogen tolkar det normkritiska uppdraget och hur hen beskriver sin egen kunskapoch förmåga att implementera och driva detta uppdrag i verksamheten. Tidigare forskningvisar hur en hbtq-inkluderande läroplan tenderar att generera begränsad förändring av skolansom verksamhet och att elever efterfrågar större synlighet av frågorna i den dagligaundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  3. 3. Sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar vid Luleå tekniska universitet : En kvantitativ sekundäranalys av förekomst och skillnader i utsatthet med perspektiv på makt i akademin

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Matilda Wikberg; [2022]
    Nyckelord :sexual harassment; bullying; violations; sex; gender; power; academia; sexuella trakasserier; mobbning; kränkningar; kön; genus; makt; akademi;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar i akademisk miljö. På uppdrag av Luleå tekniska universitet har en sekundäranalys av data från en nationell prevalens­studie genomförts i syfte att beskriva före­komsten av kränk­ningar inom lärosätet samt analysera skillnader i utsatthet. LÄS MER

  4. 4. Genusframställning i skolans läseböcker : Skolans betydelse för flickors och pojkars handlingsutrymme i skola och samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Ahlbom; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur genus framställs i läseböcker som används i skolans läsundervisning och vad genusframställningen kan säga om flickors och pojkars handlingsutrymme i skola och samhälle. Studien inbegriper även att sätta genusframställningen i relation till olika pedagogiska strategier för att utröna skolans betydelse i förändringsarbete kring genus. LÄS MER

  5. 5. Den goda modern : En kvalitativ studie om samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare ur ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Unnerud; [2020]
    Nyckelord :Den goda modern; förskola; förskollärare; jämställdhet; normkritiskt perspektiv; samhällsmoder; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med mer kunskap och en djupare förståelse för hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar sin samverkan utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Upprinnelsen till ämnet är att det finns stora brister i den aktuella kunskapsmassan. LÄS MER