Sökning: "för övningar"

Visar resultat 1 - 5 av 716 uppsatser innehållade orden för övningar.

  1. 1. Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristiina Halonen; Anne Wallberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :bedömningsstöd; läsförståelse; årskurs 1; ntervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. LÄS MER

  2. 2. Violinteknik – grundteknikens betydelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Wängberg; [2020-03-05]
    Nyckelord :Violin; violinkonsert; Sibelius; grundteknik; violinteknik; Kato Havas; Simon Fischer; stråkhållning; intonation; Alexanderteknik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om att jag vill låta som en professionell violinist. Jag hade tre ljudfilerfrån en övningsprovspelning jag gjorde 2015 att utgå ifrån. Jag började med övningar ur böcker,men nådde ingen direkt förbättring. Jag köpte på inrådan av min lärare en ny fiol. LÄS MER

  3. 3. Sju lärares inställning till läxor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Fabian; [2020-02-25]
    Nyckelord :läxa; läxor; föräldrainsyn; studieteknik; studiestöd;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa fallstudien får vi ta del av sju lärares resonemang kring läxor, deras inställning till dessa och vilket syfte deras läxor fyller. Utgångspunkten har varit följande frågeställningar: Vad är lärarens inställning till läxor? Vilket syfte menar lärare att läxor fyller? Menar de att läxor strävar mot de mål och kunskapskrav som finns i läroplanen, och i så fall hur? Med semistrukturerade intervjuer, både fysisk och via telefon, har några lärare fått yttra sina åsikter kring läxans nödvändighet. LÄS MER

  4. 4. GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikaela Eek; [2020-01-07]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; aktionsforskning; formativ undervisning; skrivundervisning; grammatik;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion.Teori:Grunden för studien utgörs av aktionsforskningsperspektivet, vars övergripande syfte är att utveckla och förbättra lärares praktik (Carr & Kemmis, 1986; Rönnerman, 2012). LÄS MER

  5. 5. Läroböckernas grammatiska trösklar: En undersökning av läromedel för svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kale Lidström; Vilma Bolding; [2020]
    Nyckelord :fras; funktionaliserad undervisning; formaliserad undervisning; grammatik; grammatikdidaktik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; läroböcker; läromedelsanalys; sats; språklig hierarki; svenskämnet; tröskelbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att fördjupa förståelsen för hur läromedel i svenska på gymnasienivå kan bidra till kontext för grammatikundervisningen. Utifrån denna kontext undersöks tre tröskelbegrepp inom grammatiken, d.v.s. LÄS MER