Sökning: "för och emot demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden för och emot demokrati.

  1. 1. RÖSTRÄTT OCH VALBARHET - Politiska motioner om inkludering och exkludering i svensk demokrati 1989–2023

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefin Wiberg; [2023-08-30]
    Nyckelord :Rösträtt; Valbarhet; Politiska motioner; Demokratiteori;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker hur partier vill förändra rösträtten utifrån ålder och medborgarskap samt regler för valbarhet. Uppsatsen fokuserar inte på vilket parti eller enskild ledamot som föreslår vad i motionerna då det skulle leda till fördjupning av de politiska ideologierna och partiprogram som inte har med syftet eller ämnet att göra. LÄS MER

  2. 2. Konflikter mellan massövervakning och skydd av sexuella övergrepp på barn : En argumentationsanalys av rättigheter och demokrati som rör ”chat control”

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Sanna Öman; [2023]
    Nyckelord :Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse; Chat control; Skydd av sexuella övergrepp på barn; Digital massövervakning; Tystnadsspiral; Yttrandefrihet; Deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : The European Commission has put forward a legislative proposal titled Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse, also known as chat control. The legislative proposal has sparked a polarized debate. LÄS MER

  3. 3. Att lämna sociala medier : om unga vuxnas maktkamper i det digitaliserade samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Isabella Falk; Simon Lind; [2022]
    Nyckelord :social media; young adults; power struggles; social exclusion; digitalization; democracy; sociala medier; unga vuxna; maktkamper; utanförskap; digitalisering; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för de svårigheter som unga vuxna upplever när de försöker begränsa sin användning av sociala medier och hur dessa svårigheter kan förstås utifrån ett maktperspektiv. Studien bygger på åtta kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Medborgarförslag i Östersund kommun : En experimentell jämförande studie om medborgarförslag och e-medborgarförslaginom samma kommun.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jimmy Björklund; [2021]
    Nyckelord :Petitions; e-petitions; citizen participation; deliberative democracy; quasiexperiments; political majority; gender; Östersund municipality.; Petitioner; e-petitioner; medborgarförslag; deliberativ demokrati; kvasiexperiment; politisk majoritet; kön; Östersund kommun.;

    Sammanfattning : This case study has looked at the significance transition from petitions to e-petitions has have for the proportion of approved proposals in the municipal council within Östersund municipality. The study has used a deliberative approach to how conversations are conducted between institution and citizen, this has been tested using a quasi-experiment and included a comparison with an after-before scenario with petitions and possible effects within different social groups that can be affected. LÄS MER

  5. 5. Exkludering i en skola för alla : Hur olika aktörer bidrar till exkludering och hur man övervinner exkluderande mekanismer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Lyngö; Natalie Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Diskrimineringsgrunder; exkludering; grundskola; inkludering; samhällskunskap; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka inkludering i skolan. Elever som hör till diskrimineringsgrunderna löper större risk att exkluderas i skolan, vilket går emot både Diskrimineringslagen (2008:567) och Skollagen (2010:800). LÄS MER