Sökning: "för och emot facebook"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden för och emot facebook.

  1. 1. Fjäderplockning hos sällskapspapegojor : en enkätstudie med fokus på prevalens och användningen av psykofarmaka

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Linnéa Wester; [2022]
    Nyckelord :Psykogen fjäderplockning; sjukdomsorsakad fjäderplockning; tricykliska antidepressiva medel; klomipramin; amitriptylin; selektiva serotoninåterupptagshämmare; fluoxetin; paroxetin; dopaminantagonister; antipsykotika; haloperidol; opioidantagonister; naltrexon;

    Sammanfattning : Fjäderplockning är ett komplext problem med många grundorsaker och bidragande faktorer. Det är ett vanligt problem med en uppskattad prevalens på 10–15 % bland sällskapspapegojor. Problemet är även allvarligt då det kan orsaka och reflektera bristande välfärd. LÄS MER

  2. 2. ”DET ÄR PRISET JAG BETALAR” - En kvalitativ studie om riktad reklam på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lina Alrutz; Amanda Granfeldt; Jenny Vilhelmsson; [2021-03-04]
    Nyckelord :Riktad reklam; Facebook; personlig data; integritet; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att se om riktad reklam uppfattas som positivt eller negativt. Detta kommer att göras genom att se på hur folk över 50 år ser på fenomenet samt hur de ser på hur deras personliga integritet behandlas i samband med den riktade reklamen. LÄS MER

  3. 3. Fitspiration upplevs motivera till fysisk aktivitet, men korrelerar inte med kroppsuppfattning & utseendeångest : Hos unga kvinnor som studerar eller har studerat idrott- och folkhälsovetenskap

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Botilda Guthenberg; Frida Söderström; [2021]
    Nyckelord :fitspiration; motivation; utseendeångest; kroppsuppfattning; Self-determination theory;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Fitspiration är en ny sociala medie trend som består av bilder, citat, text och råd som syftar till att uppmuntra följarna till fysisk aktivitet och hälsosamma levnadsvanor. I den här studien undersöks eventuella samband mellan konsumering av fitspiration och kroppsuppfattning/utseendeångest hos kvinnor som studerar eller har (inom de senaste två åren) studerat idrott- och folkhälsovetenskap. LÄS MER

  4. 4. Hemlig dokumentering på djurfabriker : En receptionsteoretisk fokusgruppsstudie om visuell djurrättsaktivism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tytti Ann-Karen Jussila; [2021]
    Nyckelord :Animal rights activism; moral shock tactics; reception; social media; visual elicitation; cognitive dissonance; Djurrättsaktivism; moralschocktaktik; reception; sociala medier; visuell elicitering; kognitiv dissonans;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats fokuserar på reception av hemlig dokumentation på djurfabriker. Genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer samt med hjälp av visuell elicitering lägger studien fokus vid hur visuella texter kodas av en avsändare och avkodas av en mottagare. LÄS MER

  5. 5. All makt åt Estrid, vår befriare : En kvalitativ textanalys av Estrids varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Isabelle Haglund Wigh; Hanna Opara Granlund; [2021]
    Nyckelord :Estrid; Razor; Norm; Body hair; Text analysis; Estrid; Rakhyvel; Normer; Kroppsbehåring; Textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen All makt åt Estrid, vår befriare - En kvalitativ textanalys av Estrids varumärkesidentitet undersöker företaget Estrids marknadsföring. Analysen har genomförts med hjälp av en kvalitativ textanalys, med fokus på semiotik och retorik. LÄS MER