Sökning: "för och nackdelar med att få en diagnos"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med att få en diagnos.

  1. 1. ADHD: Vi som inte passar in i musikundervisningens normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Kim Sandmoen; [2022]
    Nyckelord :ADHD; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; tydliggörande pedagogik; hyperfokus; mallar; motivation; motivationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få mer kunskap om hur elever som uppger att de har ADHD beskriver sin gymnasieundervisning i musik. Studien använder sig av motivationsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Sociala kontexters betydelse för barn och unga med adhd : Socialarbetares bidrag till förståelse av fenomenet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kajsa Andersson; Lovisa Burlin; Amanda Granlund; [2021]
    Nyckelord :Adhd; medikalisering; sociala kontexter; miljö och sociala kontexter; socialt arbete; helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar hur sex olika socialarbetare kan se på olika sociala kontexters betydelse för beteenden som kan leda till en adhd-diagnos bland barn och unga. Studiens frågeställningar vill få fram vilka förklaringar som intervjupersonerna ger till olika sociala kontexters betydelse som kan omge barn och unga som diagnostiseras med adhd samt hur intervjupersonerna förklarar bakomliggande orsaker till beteenden som kan ge upphov till en adhd-diagnos. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelse av inkludering – av elever i behov av språkligt stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Ainalem; [2017]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; delaktighet; språkligt stöd i undervisningen; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : --Syfte och frågeställningar--Detta examensarbete syftar till att belysa lärares uppfattning om begreppet inkludering samt deras upplevelse och deras förutsättningar att arbeta med inkluderande undervisning med elever som är i behov av språkligt stöd i undervisningen.--Teoretisk förankring--Studiens teoretiska ansats utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv, vilken belyser betydelsen av samspel mellan lärare och elev. LÄS MER

  4. 4. Lärare och deras arbetssätt kring särskilt stöd och extra anpassning på två utvalda skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Ahrens; Emelie Entoft; [2017]
    Nyckelord :Särskilt stöd; extra anpassningar; grundskola; diagnos; påverkan; faktorer;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på särskilt stöd, extra anpassningar och diagnoser. Vi ville se vilka för- och nackdelar som kan uppstå i samband med inkludering av elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar, samt se vad som påverkar arbetssättet. LÄS MER

  5. 5. I behov av stöd : Några elevers upplevelser av stöd i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Larnefeldt; [2015]
    Nyckelord :Särskilt stöd; elevers upplevelser; åasikter; specialundervisning; grundskola; högstadium; dyslexi och integrering;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av vikten av elevers delaktighet är syftet med denna uppsats att undersöka hur elever på högstadiet som får stöd i sin läs- och skrivutveckling beskriver sitt stöd och sin skolsituation. Undersökningen är en kvalitativ studie som bygger på en fenomenografisk metod där intervjuer av tre elever vid ett högstadium i Stockholmsområdet utförts. LÄS MER