Sökning: "för svåra texter"

Visar resultat 6 - 10 av 97 uppsatser innehållade orden för svåra texter.

  1. 6. Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Emelie Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lättläst; meningslängd; läs- och skrivsvårigheter; skönlitteratur för barn; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks meningslängdens betydelse för läsförståelsen hos barn med lässvårigheter. Syftet är att ta reda på om råden om att skriva korta meningar i lättläst skön­litteratur är rimliga eller behöver nyanseras. LÄS MER

  2. 7. "Hundra olika jag vill förklara tusen bitar av ett liv" : En kvalitativ studie som beskriver erfarenheter av det dagliga livet hos personer som lever med svår dissociation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Henriksson; Mikaela Sandberg; [2022]
    Nyckelord :dissociation; dissociative identity disorder; DID; trauma; complex post traumatic stress disorder; PTSD; nursing; caring; qualitative content analysis.; dissociation; dissociativ identitetsstörning; trauma; komplext posttraumatiskt stressyndrom; PTSD; omvårdnad; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det finns en väldigt begränsad mängd med studier som beskriver erfarenheter och upplevelser i det dagliga livet hos personer som lever med svår dissociation och diagnoser såsom dissociativ identitetsstörning. En ökad kunskap inom området är av yttersta vikt för att öka förståelsen, minska risken för feldiagnostiseringar med komorbida diagnoser och minska stigmatiseringen för denna utsatta patientgrupp. LÄS MER

  3. 8. "Det handlar om begreppen" : -lärares arbete med läsförståelse i de naturorienterande ämnena på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Pålsson; Linn Marita Johansen; [2022]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; mellanstadiet; naturorienterande ämnen; speciallärare; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Nedanstående kvalitativa studie handlar om hur lärare på mellanstadiet uppfattar sitt arbete med text och läsning i de naturorienterande ämnena med fokus på elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om några mellanstadielärares uppfattningar om språkutvecklande undervisning med fokus på text i de naturorienterande ämnena och hur lärarna anpassar textarbete utifrån elevers behov av anpassningar och särskilt stöd i NO- undervisningen. LÄS MER

  4. 9. Skrattet är allt som blir kvar : En studie om kvinnor, humor och det smärtsamma i Ottessa Moshfeghs Ett år av vila och avkoppling och Carrie Fishers Vykort från drömfabriken

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Hanna Konnebäck; [2022]
    Nyckelord :Humor; Kvinnlig humor; Carrie Fisher; Ottessa Moshfegh; Sorg;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar humor i texter skrivna av kvinnor, samt humors funktion och framställning genom några utvalda kvinnliga humordrag i förhållande till tragiska, svåra ämnen. Uppsatsen utgår från två verk – Ett år av vila och avkoppling av Ottessa Moshfegh och Carrie Fishers Vykort från drömfabriken. LÄS MER

  5. 10. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER