Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högläsning i skolans senare årskurser- möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Milani Thathsarani Dewalegama Gamacharige; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; högläsning för äldre elever; fördelar och nackdelar; olika sätt att högläsa; litteraturstudie;

    Sammanfattning : I den svenska skolkontexten har det inte forskats mycket om högläsning för äldre elever.Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan arbeta med högläsning i svenskundervisningen (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever mellan 12 och 18 år. LÄS MER

  2. 2. "Samverkan som gör att barn och unga kan växa upp och känna sig trygga" : En kvalitativ intervjustudie om samverkansforumet SSPF i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Tilde Kronberg; Maja Gren; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; cooperation; SSPF; youth crime; youths at risk; Brottsförebyggande arbete; samverkan; SSPF; ungdomar i riskzon; ungdomsbrottslighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet i Malmö arbetar förebyggande mot ungdomsbrottslighet och narkotikabruk bland unga inom samverkansforumet SSPF. Vidare ämnade studien att undersöka vilka för- och nackdelar aktörerna upplevde med samverkan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbetssätt för att möjliggöra god anknytning under enskild- och gruppintroduktion : En kvalitativ intervjustudie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Johansson; Linda Lazarevic; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytningsteori; kvalitativ intervju; förskollärare;

    Sammanfattning : VFU-perioderna påvisade att introduktionen var en viktig del i förskolans verksamhet för både barn och vårdnadshavare. Vi ville forska mera inom detta område.Studiens bakgrund tar upp anknytningsfaktorers betydelse inom introduktion av de yngsta barnen och deras vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning ur mellanstadieelevers perspektiv : – En kvalitativ intervjustudie om elevers val av problemlösningsstrategier i årskurs 6 samt deras upplevelser och känslor vid problemlösning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Byström Dalman; Hanna Hoff; [2022]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; mellanstadieelever; problemlösningsstrategier; elevers perspektiv; upplevelser; känslor;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie var att undersöka hur elever i årskurs 6 löser problemlösningsuppgifter. Fortsättningsvis syftade studien till att undersöka vilka upplevelser och känslor elever i årskurs 6 har vid problemlösning i matematik. LÄS MER

  5. 5. Student perceptions of screen-viewing distributed pair programming : An explorative study of benefits and shortcomings with screen-viewing distributed pair programming

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Carlsson; Edvin Walleborn; [2021]
    Nyckelord :distributed; pair; programming; remote; pp; dpp; xp; distributed pair programming; screen; code; share; sharing; development; environment; student; students; method; methods; distribuerad; par; programmering; parprogrammering; distans; skärmdelning; skärm; dela; utvecklingsmiljö; utvecklingsverktyg; metod; metoder;

    Sammanfattning : In this thesis we research distributed pair programming by making an explorative study of a distributed pair programming method, screen-viewing distributed pair programming. This method has a user share the visual contents of his screen with other users in order to enable collaboration. LÄS MER