Sökning: "förbättrad språk"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden förbättrad språk.

  1. 1. Improving accuracy of speech recognition for low resource accents : Testing the performance of fine-tuned Wav2vec2 models on accented Swedish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Arash Dabiri; [2023]
    Nyckelord :Speech-to-text; deep learning; accents; wav2vec; tal-till-text; djupinlärning; brytningar; wav2vec;

    Sammanfattning : While the field of speech recognition has recently advanced quickly, even the highest performing models struggle with accents. There are several methods of improving the performance on accents, but many are hard to implement or need high amounts of data and are therefore costly to implement. LÄS MER

  2. 2. HÅLLBAR BOSTADSANPASSNING AV SMÅHUS I NYPRODUKTION : EN VISUALISERING

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Amanda Behrenfors; Petter Birlev; [2023]
    Nyckelord :Housing adaptation; Housing adaptation allowance; Mobility impairment; Small houses; Accessibility; Visualization; Bostadsanpassning; Bostadsanpassningsbidrag; Rörelsenedsättning;  Småhus; Tillgänglighet; Visualisering;

    Sammanfattning : A previously recognized problem with housing adaptations and retrofits is that they tend to compromise the character and architectural qualities of houses. Previous studies show that stigmatization of disabled people in the housing market can be avoided if housing adaptations are planned at an early stage in terms of the aesthetic aspects. LÄS MER

  3. 3. Högläsning för elever i åldern 12 till 18 år : möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sabrina Saado; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; äldre elever; metoder; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie har varit att sammanställa forskning om hur lärare kan arbeta med högläsning i svenskundervisning (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever mellan 12 och 18 år, samt vilka möjligheter och utmaningar högläsningen bidrar till för denna åldersgrupp. För att kunna besvara mitt syfte har jag använt dessa två följande forskningsfrågor: Hur kan svensklärare (eller motsvarande lärare i engelskspråkiga kontexter) arbeta med högläsning för elever mellan 12 och 18 år? Vilka möjligheter och utmaningar bidrar högläsningen till för denna åldersgrupp? Resultaten visar att högläsning bidrar med flera möjligheter för denna åldersgrupp men även utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans upplevelser av kommunikationsbarriärer i vården av personer med kognitiv sjukdom - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sandra Hjelm; Frida Starvall Moravi; [2022-05-30]
    Nyckelord :Kognitiv sjukdom; kommunikationsbarriärer omvårdnad; personcentrerad vård; sjuksköterskans upplevelser; Caring; cognitive illness; communication barriers; person-centered care; nurses experience;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskare visar att kognitiv sjukdom drabbar allt fler i takt med att medellivsläng-den ökar. Sjuksköterskan utmanas därför i sitt omvårdnadsarbete eftersom kognitiv sjukdom kan leda till att kommunikationsbarriärer uppstår. LÄS MER

  5. 5. Att förstå och bli förstådd : Sjuksköterskors erfarenheter av att kommunicera med patienter där ett gemensamt talat språk saknas

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Bay-Linn Hellberg; Caroline Nilsdotter; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; sjuksköterskans erfarenheter; språkbarriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationen mellan en sjuksköterska och patient är en central faktor för att uppnå en god vård världen över. Språkbarriärer har en stor påverkan på kommunikationen samt möjligheten att skapa en god vårdrelation mellan sjuksköterska och patient. LÄS MER