Sökning: "förbereda klassen"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förbereda klassen.

  1. 1. Talängslan hos elever : En kvalitativ studie gällande 5 gymnasieelevers upplevelser av att tala inför klassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linus Derehed; [2017]
    Nyckelord :Talängslan; elevers upplevelser; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöktes elevers upplevelser av att tala inför sin klass. Studien grundar sig på 5 enskilda, semi-strukturerade intervjuer med gymnasieelever från en skola i sydvästra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Mitt liv börjar nu. Nyanlända elevers inslussning i ordinarie skola i ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Edvardson Ehrnborg; [2015-08-26]
    Nyckelord :Fallstudie; Nyanlända elever; Interkultur; Interkulturella möten; Interkulturell kompetens; Interkulturella förklaringsmodeller; främlingsrädsla; den andre; framgångsfaktorer; bristperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna fallstudie är att i ett interkulturellt perspektiv undersöka olika uppfattningar och upplevelser kring inslussningsprocessen för fyra nyanlända elever i Svea kommun. Önskvärt är även att fallstudien på en generell nivå kan bidra till ökad kunskap om nyanlända elevers behov och vilka faktorer, till exempel interkulturella, som spelar in i mottagande och inslussning av nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare med läsning? : en studie om lärares beskrivningar gällande val av engelska texter och arbetssätt för läsning på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fannie Thomasson; Anna Nielsen; [2015]
    Nyckelord :Läsning; läsförståelse; arbetssätt; engelskundervisning; språkförmåga;

    Sammanfattning : Att läsa ingår i samtliga skolämnen och när då PISA-undersökningar visar att svenska elever blir allt sämre på läsförståelse finns grund till oro. Språket är i skolan en viktig grundpelare när skolans stora uppdrag är att förbereda eleverna för att bli funktionella samhällsmedborgare. LÄS MER

  4. 4. Flerspråklighet i skolan : En intervjustudie om fyra lärares arbete med flerspråkiga elever och deras språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Karin Tinnerberg-Safaee; [2015]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; flerspråkighet; kartläggning av nyanländ elev; modersmålsundervisning; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Idag växer andelen flerspråkiga elever i skolan, och vi lärare står inför en stor utmaning att ge dessa elever goda språkliga kunskaper. I dagens samhälle ställs det stora krav på vår förmåga att kunna kommunicera med vår omgivning både i tal och i skrift. LÄS MER

  5. 5. Ett tyst problem : En intervjustudie om fem svensklärares hantering av och förebyggande arbete med talängslan i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carolin König; [2014]
    Nyckelord :talängslan; oro för att tala; tysta elever; våga tala;

    Sammanfattning : Studien syftar till att visa på hur fem svensklärare hanterar och förebygger talängslan hos elever i klassrummet. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförda med fem svensklärare på grundskolans senare år. LÄS MER