Sökning: "förberedande läs- och skrivundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden förberedande läs- och skrivundervisning.

  1. 1. Bada i språket : En enkätstudie om hur lärare och speciallärare arbetar för att undvika att elever i förskoleklass  utvecklar läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lehman; [2021]
    Nyckelord :enkätstudie; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; läs- och skrivutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att med hjälp av en enkät med både kvalitativt och kvantitativt inslag synliggöra förskoleklasslärares och speciallärares arbete med att undvika att elever i förskoleklass utvecklar läs- och skrivsvårigheter. Utgångspunkten har varit frågeställningar om hur elever i riskzon kan uppmärksamas redan i förskoleklass samt vilken roll specialläraren har för att stödja arbetet med detta. LÄS MER

  2. 2. Språklig medvetenhet och skriftspråksförberedande undervisning i förskoleklass : Fem förskoleklasslärares undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Wijnbladh; [2018]
    Nyckelord :förberedande läs- och skrivundervisning; Hitta språket; kartläggning; skriftspråksundervisning; språklig medvetenhet; undervisning i förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en nulägesbeskrivning och öka förståelsen för undervisningen i förskoleklass vad gäller innehållet i undervisningen som syftar till att utveckla elevers språkliga medvetenhet och skriftspråksförberedande förmågor. Det är av särskilt intresse i en tid när förskoleklassen är föremål för ökad politisk styrning. LÄS MER

  3. 3. Andraspråksundervisning för döva och hörselskadade barn - läsning och skrivning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Lundberg; [2009]
    Nyckelord :Teckenspråk; Läs- och skrivundervisning; Tvåspråkighet; Andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att ta reda på hur pedagogerna i specialförskolan arbetar med förberedande läsning och skrivning för döva och hörselskadade barn. För att ta reda på detta har jag genomfört intervjuer med fem pedagoger som arbetar på specialförskolor och gjort en observation på en av förskolorna. LÄS MER