Sökning: "förberedelseklass och språkundervisning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden förberedelseklass och språkundervisning.

  1. 1. Förlåt att jag kom för sent! - en studie om nyanlända elevers utbildning i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anna Thorell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända elever; svenskundervisning; förberedelseklass; Malmö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur förutsättningarna för undervisningen av nyanlända elever tar sig uttryck i Malmö samt att ta reda på vilka möjligheter det finns för fortbildning för de lärare som undervisar den här elevgruppen. Frågeställningen har koncentrerats till tre frågor med huvudsakligt fokus på den svenskundervisning de nyanlända eleverna möter, hur mottagandet av denna elevgrupp ser ut samt vilka fortbildningsmöjligheter som står de verksamma lärarna till buds. LÄS MER

  2. 2. Tillfällig exkludering – vägen till inkludering. En intervjustudie av ett antal lärares erfarenheter av att undervisa nyanlända elever i grundskolans senare år.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Söderlind-Blank; [2014]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; förberedelseklass; nyanlän;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att kartlägga vilka faktorer som gynnar nyanlända elevers skolframgång enligt ett antal lärarepå en 4–9-skola i en av Göteborgs förorter. Ett bisyfte var att studiens resultat skulle kunna ligga till grund för en lokalplan för mottagande av nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. Lärares erfarenheter av att undervisa i en förberedelseklass

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Amra Lovic; Lina Karlsson och Noor Ali Mustafa; [2008]
    Nyckelord :Lärarnas erfarenheter; förberedelseklass och språkundervisning ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att beskriva lärares erfarenheter av att undervisa i en förberedelseklass. Med fokus på språk, kultur och undervisningsmetoder som används av lärarna vid undervisningen. Vi valde en kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer som metod och var inspirerade av hermeneutiken som tolkningssätt. LÄS MER

  4. 4. Alla araber äter bara potatis : En studie om undervisningen i förberedelseklasser ur ett pedagogperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Annika Pettersson; Erika Örsbrink; [2005]
    Nyckelord :förberedelseklass inlärning språkundervisning;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som ur pedagogperspektiv belyser hur invandrarbarn via det viktiga modersmålet introduceras in i det svenska skolsystemet och det svenska språket. Detta sker via förskolepedagogik och förtydligas genom kulturaspekter där barnen själkritiskt medvetandegörs om fördomar, attityder och jargonger. LÄS MER