Sökning: "förberedelseklass stockholms"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förberedelseklass stockholms.

  1. 1. "Vi måste exkludera för att inkludera" : En kvalitativ studie kring åtta fritidslärares perspektiv på sitt arbete med nyanlända elever i fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bernadeen Fernando; Deniz Atik; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; nyanländ elev; förberedelseklass; inkludering; exkludering; kommunikation; samverkan; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt perspektiv; kvalitativ metod; intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra fritidslärarares arbete med att inkludera nyanlända elever i fritidshemmet. I vår studie har vi utgått ifrån kvalitativa studier i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna skedde på två olika skolor i samma kommun med åtta fritidslärare. LÄS MER

  2. 2. Mottagande och inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet : - En intervjustudie med åtta fritidspedagoger

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Neslihan Arikan; Nargis Oriakhel; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; integrering; fritidshem; språkutveckling; IKT; flerspråkighet; SVA-lärare; ordinarieklass; förberedelseklass; nyanlända; sociokulturellt; interkulturellt; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Studien synliggör åtta fritidspedagogers beskrivningar och erfarenheter av mottagande ochinkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Syftet med studien är attanalysera hur fritidspedagoger beskriver sitt arbete med mottagande ochinkludering av nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. ”Vi måste exkludera för att inkludera” : En kvalitativ studie kring åtta fritidslärares perspektiv på sitt arbete med nyanlända elever i fritidshem.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bernadeen Fernando; Deniz Atik; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; nyanländ elev; förberedelseklass; inkludering; exkludering; kommunikation; samverkan; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt perspektiv; kvalitativ metod; intervju; tematisk analys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra fritidslärarares arbete med att inkludera nyanlända elever i fritidshemmet. I vår studie har vi utgått ifrån kvalitativa studier i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna skedde på två olika skolor i samma kommun med åtta fritidslärare. LÄS MER

  4. 4. Att möta nyanlända elever : En intervjustudie av pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Aud Skolseg; Linda Mutvig; [2016]
    Nyckelord :Nyanländ elev; kartläggning; mottagning; anpassning; lärare; specialpedagog; förberedelseklass; direktplacering; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanlända : En fallstudie om genrebaserad undervisning i en förberedelseklass år 4-6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna Kaya; [2014]
    Nyckelord :nyanlända; svenska som andraspråk; genrepedagogik; förberedelseklass; undervisning av nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att undersöka praktisk tillämpning av ett genrebaserat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i en förberedelseklass i år 4-6. Utifrån kvalitativa metoder som semistrukturerade intervjuer och observationer beskrivs lärarens teoretiska modell och språkutvecklande arbete i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER