Sökning: "förberedelser av undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden förberedelser av undervisning.
1. Sagan om de nationella proven : en berättelse i tre akter. En litteraturstudie om förberedelse, genomförande och efterarbete av de nationella proven i svenska på högstadiet och i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : De nationella proven har undersökts många gånger tidigare sett till proven som fenomen, men desto mindre när det kommer till hur lärares undervisning, yrkesroll och professionella kunnande påverkas i samband med de nationella proven. Syftet med litteraturstudien är därför att med utgångspunkt i forskningsresultat från bland annat vetenskapliga studier och avhandlingar undersöka hur lärare kan förbereda sina elever inför de nationella proven samtidigt som potentiella möjligheter och hinder sett till förberedelser, genomförande och efterarbete undersöks. LÄS MER
2. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER
3. Matematikångest och matematisk självförmåga: En småskalig kvalitativ studie om gynnsamma faktorer i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever uppfattar som svårt och som hos många väcker negativa känslor. Detta kan resultera i låg matematisk självförmåga (tilltro till sin matematiska förmåga) och matematikångest. LÄS MER
4. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER
5. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER