Avancerad sökning
Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER
2. Varför har många tvåspråkiga elever svårt att nå målen skolan ställer på dem? : En studie av situationen i en internationell gymnasieklass
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammandrag Agneta Nylund Guhrén Varför har många tvåspråkiga elever svårt att nå målen skolan ställer på dem? En studie av situationen i en internationell gymnasieklass. Why Do Many Bilingual Students Have Difficulties in Achieving School Targets? A study of an International Class at a Swedish Upper Secondary School. LÄS MER
3. Verbal kommunikation i språkklassrummet : En komparativ studie mellan svenska som andraspråk i förberedelsklass och spanska som B-språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur den verbala kommunikationen kan se ut i olika språkklassrum och hur lärarna själva reflekterar kring den verbala kommunikationen i sin undervisning. Det vi studerat inom verbal kommunikation är användandet av målspråket, kommunikationsstrategier och innehåll. LÄS MER
4. Flyktingbarn i skolan - Pedagogens förhållningssätt i förberedelseklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Titel: Flykting barn i skolan – Pedagogens förhållningssätt i förberedelseklass. Författare: Lisa KjellénDenna uppsats handlar om två pedagogers arbete i förberedelseklass. LÄS MER