Sökning: "fördela ordet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fördela ordet.

  1. 1. Talutrymme på lika villkor? : En kvalitativ studie om fördelningen av det gemensamma talutrymmet i förskoleklass utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Berg; Elin Medeen; [2022]
    Nyckelord :Kön; Genus; Socialt kön; Talutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka talutrymmet mellan pojkar och flickor i förskoleklass, både gällande hur lärare tilldelar ordet samt hur elever själva tar ordet. Studien har även intresse att jämföra resultaten från observationerna med lärarnas egna upplevelser och reflektioner kring hur det gemensamma talutrymmet fördelas. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för inkludering i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av inkludering och ledarskapets betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Petra Florin; Anna Westman Knief; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Distansarbete; Hybrid arbetsmodell; Hybrida möten; Inkludering; Ledarskap; Samarbete; Sociala relationer; Socialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med kandidatuppsatsen är att få en djupare förståelse för hur inkludering i en hybrid arbetsmodell upplevs, samt ledarskapets betydelse i den kontexten. Det saknas tidigare forskning om hybrid arbetsmodell i relation till inkludering, vilket utgör grunden till föreliggande studie. LÄS MER

  3. 3. Fördelning av ordet i klassrummen : En studie av hur fyra lärare fördelar ut ordet i klassrummet och om det kan vara ett verktyg för demokratiska arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sonja Palm; Jenna Matalamaa; [2019]
    Nyckelord :Talutrymme; glasspinnar; demokratiska arbetssätt; talutrymmet i klassrummet; fördela ordet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verktyg som glasspinnar/lappar användes för att fördela ordet i fyra besökta klassrum på ett sätt som hade förutsättningar att vara ett verktyg för demokratiska arbetssätt. Med glasspinnar/lappar menas att alla elevers namn stod på varsin glasspine/lapp och läraren drog en för att fördela ordet till eleverna. LÄS MER

  4. 4. Spelfördelaren på mittfältet : Om lärares strategier för att skapa dialog och fördela ordet  i klassrummet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marcus Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktion; praktikgemenskap; deltagande; identitet; situerat lärande; hjälpmedel; lärande;

    Sammanfattning : Studien är utförd på en stor mellanstadieskola i mellersta delarna av Sverige. Skolan arbetar med ett projekt där handuppräckningen tagits bort från undervisningen och ersatts med andra metoder/strategier och jag har valt att designa studien utifrån det projektet. LÄS MER

  5. 5. ”Har du aldrig tvättat rent ett akvarium?” : En studie om en lärares interaktion i ett gymnasieklassrum med elever med olika modersmål.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Erik Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; klassrumsinteraktion; IRU; IRF;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har den svenska skolan gått från att vara tämligenenspråkig och monokulturell till dagens mångkulturella och flerspråkliga skolmiljö(Skolverket 2016). Denna förändrande elevsammansättning medför andraförutsättningar för lärarna och då bland annat gällande att fördela ordet i klassrummettill en elevgrupp bestående av både elever med svenska som förstaspråk och elever medsvenska som andraspråk. LÄS MER