Sökning: "fördelar med läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden fördelar med läsning.

  1. 1. Högläsning i skolan som pedagogiskt verktyg för att främja läsförståelse : En kvalitativ studie av fem lärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Catya Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; svenska; pedagogik; studie;

    Sammanfattning : Högläsning är en pedagogisk aktivitet som har stor inverkan på barns språk och läsförståelse. För att få en inblick i några lärares tankar och undervisningsmetoder i högläsning har denna studie utförts. Syftet med studien var att se hur lärare använder sig av högläsning och vilka fördelar de såg i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Läslyssningens möjligheter : En litteraturstudie om läslyssning och dess effekter för elevers läsflyt och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Logan; Erika Janneskog; [2023]
    Nyckelord :läslyssna; textmedföljning; motivation; lust att läsa; läsupplevelse; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Motivation är en viktig del för elevers läsutveckling. Med hjälp av läslyssning får elever möjlighet att ta hjälp av olika sinnen som ger lust till läsning. Läslyssning är en metod som både involverar synen och hörseln. LÄS MER

  3. 3. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  4. 4. Skrivverktygens betydelse i en digitaliserad skola : En systematisk litteraturstudie om skrivverktygets betydelse i lågstadiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Stephanie Gustafsson; Camilla Lövgren; [2023]
    Nyckelord :skrivinlärning; digitala verktyg; papper och penna; lågstadiet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skrivundervisningen utmanas i skolor runt om i landet och internationellt idag, där handskriften håller på att marginaliseras. I handskriften finns vår identitet som utmanas när digitala verktyg ska användas i skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Genus och jämställdhet i svenskundervisningen : Gymnasielärares uppfattningar om hur de undervisar om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar gymnasielärare har om sin undervisning om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter. För att besvara studiens frågeställningar valdes metoden semistrukturerad intervju och empirin består av sex intervjuer med svensklärare som alla undervisar på gymnasiet. LÄS MER