Sökning: "fördelar med mångkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fördelar med mångkultur.

  1. 1. Möten med det obekanta : En musikpedagogisk undersökning om att utmana trygghetszonen i ensemble.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Johannes Broborn; [2022]
    Nyckelord :repertoar; gymnasiet; ensemble; populärmusik; mångkultur; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar sin utgångspunkt i tidigare forskning som pekar på att musikun-dervisningen i Sverige rör sig inom en tämligen begränsad trygghetszon gällande bland annat genre, repertoar och innehåll. Mitt syfte med studien har varit att undersöka gymnasieelevers upplevelser av att musicera utanför det välbekanta samt undersöka tankebanor och resonemang kring repertoar i ensembleundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Vilka upplevelser och erfarenheter har vårdens chefer av att leda mångkulturella medarbetargrupper? : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anja Eklund; Pia Palm; [2019]
    Nyckelord :ledarskap; mångfald; mångkultur; integration; hållbart ledarskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Den ökande globaliseringen bidrar till en kulturell mångfald i vården. Det finns få tidigare studier om ledarskap från mångkulturella arbetsplatser i Sverige och för att möjliggöra ett hållbart ledarskap av en hållbar mångkulturell arbetsplats behöver framgångsfaktorer i ledarskapet identifieras. LÄS MER

  3. 3. This is what I'm made of?: En kvalitativ studie om hur Volvo konstruerar svensk identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Granström; Rebecca Gertsson; [2016]
    Nyckelord :svensk identitet; kulturell identitet; myt; mångkultur; varumärkeskommunikation; marknadskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att öka förståelsen för hur Volvo Cars, som ett multinationellt företag, stärker sitt varumärke genom att strategiskt knyta an till den nationella identiteten och tillhörande myter för att kommunicera svenskhet och mångkultur. Studiens empiriska material består av tre reklamfilmer i Volvos kampanj Made by Sweden, som utifrån ett kvalitativt perspektiv analyseras med hjälp av semiotik och teorier om kulturell och nationell identitet samt myter. LÄS MER

  4. 4. ”Nej, nej inte färdig (viftar med fingret)” : En observationsstudie om samspel och kommunikation på en mångkulturell förskola.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Josefine Svensson; Sara Thorson; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; kommunikation; mångkultur; samspel;

    Sammanfattning : Studien skrivs inom ramen för förskollärarprogrammet inom utbildningsvetenskap. Syftet med studien var att ta reda på hur barns samspel och kommunikation fungerade i en mångkulturell förskola. Vi har observerat barn i åldrarna 3-4 år. LÄS MER

  5. 5. Samarbete på en mångkulturell arbetsplats : En kvalitativ studie om möjligheterna till samarbete och interaktion på en snabbmatsrestaurang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Muhammed Sheik; Robert Persson; [2015]
    Nyckelord :Samarbete; Interaktion; Mångkultur; Arbetsplats;

    Sammanfattning : Sverige anno 2014 är ett land tydligt påverkat av globalisering och mångkultur, där människor från alla världens hörn, med olika geografiska och kulturella bakgrunder möts för att interagera, kommunicera och samspela med varandra. Syftet med denna kandidatuppsats är att utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv undersöka hur individerna på en svensk arbetsplats, med tydlig mångkulturell prägel, uppfattar möjligheterna till samarbete och interaktion. LÄS MER