Sökning: "fördelar och nackdelar konkurrens"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar konkurrens.
11. EU Competition Law and Environmental Protection - Integrate or Isolate?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The European Commission has, in recent years, adopted an economic, consumer welfare-driven approach in its competition policy. Since the “modernisation” of the European competition law in 2004, the Commission has stated that “objective economic benefits” are necessary for the exemption in Article 101(3) TFEU to apply. LÄS MER
12. Sustainable outsourcing : Trends in the clothing industry
Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : Globalization has led to freedom of trade between countries and allowed people to accessitems that were previously unavailable to them. This has in turn also lead to competitive pricing, making it possible for businesses to access much wider markets. LÄS MER
13. Gör IPO:n företaget en tjänst? : En kvantitativ studie av företags prestation i och med en börsnotering på den svenska aktiemarknaden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, FöretagsekonomiSammanfattning : I dagens utvecklade samhälle upplever de flesta företag en hårdare konkurrens. Företag tvingas utöka sitt erbjudande med ett extra för att leva upp till prestationskrav och säkerställa framtida verksamhet. Ofta räcker det inte med enbart en produkt eller en tjänst, kunden kräver ett bredare tjänsteerbjudande. LÄS MER
14. Utvärdering av den svenska gasmarknadsmodellen
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Denna rapport syftar till att utvärdera de för- och nackdelar den svenska gasmarknadsmodellen har relativt de shippermodeller som finns i Europa, där modellernas lämplighet att stimulera ökad konkurrens i synnerhet beaktas. Därtill behandlas de krav som nuvarande och kommande EU-lagstiftning ställer och vilka konsekvenser detta får för Sveriges del. LÄS MER
15. Ett parti i marknadsföring : Strategier på en föränderlig spelplan
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : På modemarknaden råder idag en stor konkurrens och det blir allt svårare att differentiera sitt företag. Ett ökat mediebrus distraherar kontinuerligt det budskap företaget vill sända ut till kundgruppen. Idag tvingas företagen ta ett allt större socialt ansvar främst av kommersiella skäl. LÄS MER