Sökning: "fördelar och nackdelar med en adhd diagnos"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med en adhd diagnos.

  1. 1. Inuti springer jag ett maratonlopp - En intervjustudie av fem gymnasieflickor om hur det är att ha ADHD

    Kandidat-uppsats,

    Författare : Aronsson Jessica; Elmrud Helena Sofie; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Göran SöderlundExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-272-SPP610Nyckelord: ADHD, Flickor, gymnasiet, skolan, upplevelser, relationer, livsvärld.Syfte: Syftet med studien är att beskriva några gymnasieflickors upplevelser av att ha ADHD. LÄS MER

  2. 2. Diagnos ADHD-Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ intervjustudie med fem skolpsykologer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Haggärde Kristian; Johannes Wingren; [2014]
    Nyckelord :ADHD; Psykologer; BUP; skolpsykologer; Diagnostisering ADHD; adhd; damp; autism; feldiagnostisering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur barn med ADHD blir diagnostiserade, samt om det är positivt för ett barn att få diagnosen ADHD. Frågeställningar: Hur tillförlitligt är bedömningsarbetet vid diagnostisering av ADHD från skolpsykologs synvinkel? Vilka för- och nackdelar finns det för ett barn att få diagnosen ADHD?  Metod Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Diagnoserna ADHD/DAMP, deras betydelse för det enskilda barnet och den pedagogiska verksamheten : Fördelar respektive nackdelar med diagnostisering av barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Sandqvist; Sara Smedborn; [2014]
    Nyckelord :Diagnostisering; ADHD DAMP; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att titta närmare på diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att få en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer där frågorna var halvstrukturerade. LÄS MER

  4. 4. Sitt still och var tyst! : Fördelar och nackdelar med diagnostisering av ADHD enligt nio lärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eva Öierstedt-Christiansen; Louise Rundlöf; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING __________________________________________________________________________ Eva Öierstedt-Christiansen & Louise Rundlöf Sitt still och var tyst! Fördelar och nackdelar med diagnostisering av ADHD enligt nio lärare Sit still and be quiet! Advantages and disadvantages of the diagnosis of ADHD according to nine teachers   Antal sidor: 27 __________________________________________________________________________ Vårt syfte med studien är att undersöka vad nio lärare inom förskola/förskoleklass och grundskolans tidigare år anser om att barn/elever diagnostiseras med ADHD. Vår undersökning kommer att utgå från följande frågeställningar: Vilka fördelar respektive nackdelar ser lärarna med att barn/elever diagnostiseras med ADHD? Vilka är det enligt lärarna som gynnas av en ställd diagnos, barnet/eleven, lärarna eller föräldrarna? På vilket sätt skiljer sig åsikterna mellan lärare i förskolan, förskoleklassen och grundskolans tidigare år gällande diagnostisering? Vi har genomfört intervjuer med nio lärare som är verksamma inom olika åldrar. LÄS MER

  5. 5. Identifiering av barn i förskolan : Fördelar  och nackdelar med en tidig ADHD diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Wanja Delén; [2009]
    Nyckelord :Tidig identifiering; diagnos; ADHD; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa hur viktiga personer i barnets sociala omgivning, såsom förälder, förskole- och specialpedagoger och förskolechef, resonerar kring identifiering av barns svårigheter samt värdet av en tidigt fastställd ADHD- diagnos. På så sätt åsyftas en tydligare och en mer fördjupad förståelse, av den betydelse som tillskrivs tidig identifiering samt diagnostisering, erhållas. LÄS MER