Sökning: "fördelar och nackdelar med hermeneutisk"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med hermeneutisk.
1. Framtidens idrottshall : En undersökning om idrottshallens utformning inom ämnet idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med studien var dels att belysa hur idrottslärarstudenter upplever dagens idrottshallar/gymnastiksalar, dels undersöka hur de vill utforma de ideala framtidens idrottshallar/gymnastiksalar inom ämnet idrott och hälsa. Det frågor som studien ämnar besvara är de tre som följer: vilka fördelar och nackdelar upplever idrottslärarstudenterna att det finns i dagens fysiska rum inom ämnet idrott och hälsa? Hur vill lärarstudenter i idrott och hälsa att framtidens ideala fysiska rum ska vara utformat inom idrott och hälsa? Hur reflekterar idrottslärarstudenter kring ämnena idrott respektive hälsa i utformningen av framtidens idrottshall? Metod Studien har en hermeneutisk ansats som utförts genom kvalitativ intervjustudie. LÄS MER
2. Föreningsidrottens preventiva påverkan : En kvalitativ studie om föreningsidrottens preventiva påverkan på ungdomar i riskzon
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå hur ledare och tränare inom föreningsidrotten upplever idrott som en möjlig preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende samt att utforska vilka erfarenheter de har av föreningsidrott som en möjlig preventiv insats. Utifrån detta syfte så användes två frågeställningar: Vilka upplevelser och erfarenheter har ledare och tränare av föreningsidrott som preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende? Samt vilka för- respektive nackdelar upplever ledare och tränare inom föreningsidrotten med idrott som en möjlig preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende? En kvalitativ metod användes i form av intervjuer och i studien användes en hermeneutisk ansats. LÄS MER
3. Lärares syn på digitala läromedel i matematik. En kvalitativ intervjustudie med fokus på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått med full kraft. I kölvattnet av den nya tekniken följer en helt ny syn på kunskap och en helt ny typ av läromedel. Dessa läromedel har bemötts olika av lärarkåren och det förs en debatt om fördelar respektive nackdelar. LÄS MER
4. Inuti springer jag ett maratonlopp - En intervjustudie av fem gymnasieflickor om hur det är att ha ADHD
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Göran SöderlundExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-272-SPP610Nyckelord: ADHD, Flickor, gymnasiet, skolan, upplevelser, relationer, livsvärld.Syfte: Syftet med studien är att beskriva några gymnasieflickors upplevelser av att ha ADHD. LÄS MER
5. Film som didaktiskt verktyg i SO-undervisning med fokus på religion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt mål med uppsatsen är att ge en bild av vad användandet av film i klassrummet kan ha för effekter på elevers lärande i SO-undervisning, med fokus på religion. Vi vill även försöka fylla det tomrum som vi upplever finns i forskningsfältet kring filmens praktiska användning i SO-undervisning. LÄS MER