Sökning: "fördelar och nackdelar med idrott"
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med idrott.
6. Framtidens idrottshall : En undersökning om idrottshallens utformning inom ämnet idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med studien var dels att belysa hur idrottslärarstudenter upplever dagens idrottshallar/gymnastiksalar, dels undersöka hur de vill utforma de ideala framtidens idrottshallar/gymnastiksalar inom ämnet idrott och hälsa. Det frågor som studien ämnar besvara är de tre som följer: vilka fördelar och nackdelar upplever idrottslärarstudenterna att det finns i dagens fysiska rum inom ämnet idrott och hälsa? Hur vill lärarstudenter i idrott och hälsa att framtidens ideala fysiska rum ska vara utformat inom idrott och hälsa? Hur reflekterar idrottslärarstudenter kring ämnena idrott respektive hälsa i utformningen av framtidens idrottshall? Metod Studien har en hermeneutisk ansats som utförts genom kvalitativ intervjustudie. LÄS MER
7. Lärare, Anpassa Er! : Hur lärare i nordvästra Skåne upplever covid-19 pandemins påtvingade digitalisering av läroämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa upplever ämnet när undervisningen tvingats genomföras på distans med digitala hjälpmedel. Studien syfte är även att kartlägga hur lärarna uppfattar möjligheten till att realisera läroplanen i en sådan miljö. LÄS MER
8. Föreningsidrottens preventiva påverkan : En kvalitativ studie om föreningsidrottens preventiva påverkan på ungdomar i riskzon
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå hur ledare och tränare inom föreningsidrotten upplever idrott som en möjlig preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende samt att utforska vilka erfarenheter de har av föreningsidrott som en möjlig preventiv insats. Utifrån detta syfte så användes två frågeställningar: Vilka upplevelser och erfarenheter har ledare och tränare av föreningsidrott som preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende? Samt vilka för- respektive nackdelar upplever ledare och tränare inom föreningsidrotten med idrott som en möjlig preventiv insats för ungdomar som befinner sig i riskzon för kriminalitet eller annat socialt nedbrytande beteende? En kvalitativ metod användes i form av intervjuer och i studien användes en hermeneutisk ansats. LÄS MER
9. OFRIVILLIG DISTANSUNDERVISNING I IDROTT OCH HÄLSA : En enkätstudie med gymnasieelever under en pågående pandemi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : År 2020 spreds coronaviruset på hela jorden och klassades som en pandemi. Svenska gymnasieskolor uppmanades att övergå till distansundervisning för att undvika smittspridning på skolorna. Med hjälp av digitala redskap har lärare och elever kunnat kommunicera och bedriva undervisning trots att de varit på olika platser. LÄS MER
10. Synliggöra lärandemål förgymnasieelever : Övning, bedömning och betygsättning i ämnet Idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Läraryrket inkluderar olika slags bedömningar och för att utföra dem på ett tillförlitligt sätt behöver läraren besvara för sig själv och kommunicera till eleven vad som bedöms, (vad målet är), hur detta ska göras både i övandet och examineringen. Tidigare forskning har pekat på att elever inte vet vad som bedöms, när de blir bedömda eller vilket underlag som motsvarar betygen i ämnet Idrott och hälsa vilket leder till oförståelse och orättvisa känslor kring bedömning och betygsättning. LÄS MER