Sökning: "fördelar och nackdelar med inkludering särskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med inkludering särskola.

  1. 1. Idrott och hälsa - ett ämne för inkludering? : En intervjustudie om idrottslärares syn på inkludering av elever från särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carl Nilsson; Jonas Pettersson; [2013]
    Nyckelord :inkludering; inclusion; specialpedagogik; särskola; idrott och hälsa; awesome; calle; jonas;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen har varit att öka kunskapen om idrottslärares uppfattningar om inkludering av elever från särskolan och hur detta påverkar undervisningen i idrott och hälsa. Vilka förutsättningar är enligt idrottslärarna centrala i den inkluderande undervisningen?  Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för individen och gruppen i en inkluderande undervisningsmiljö?  Hur ser idrottslärarna på utvecklingsmöjligheterna för individ och grupp genom inkludering i idrott och hälsa?   Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Vägar till en skola för alla : kantad av hinder eller möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Moberg; Helena Strandman; [2007]
    Nyckelord :en skola för alla; funktionshinder; inkludering; integrering; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera vilka åsikter lärare inom grundskolan och särskolan har om en skola för alla, utifrån ett perspektiv som lyfter fram elever i behov av särskilt stöd. Fokus ligger på vilka förändringar som behöver ske inför genomförandet av en skola för alla samt vilka fördelar respektive nackdelar en skola för alla kan medföra för eleverna. LÄS MER

  3. 3. Skolledares och pedagogers syn på inkludering av barn i behov av särskilt stöd. -En intervjustudie bland rektorer och lärare kring deras syn på inkludering av de elever som idag är placerade i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Pahovic; [2006]
    Nyckelord : En skola för alla ; inkludering; mångfald; segregering; särskola;

    Sammanfattning : Pahovic, Kristina. (2006). Skolledares och pedagogers syn på inkludering. (School leaders and pedagogues view on inclusion of children with special needs). LÄS MER