Sökning: "fördelar och nackdelar med särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med särskola.

  1. 1. Idrott och hälsa - ett ämne för inkludering? : En intervjustudie om idrottslärares syn på inkludering av elever från särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carl Nilsson; Jonas Pettersson; [2013]
    Nyckelord :inkludering; inclusion; specialpedagogik; särskola; idrott och hälsa; awesome; calle; jonas;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen har varit att öka kunskapen om idrottslärares uppfattningar om inkludering av elever från särskolan och hur detta påverkar undervisningen i idrott och hälsa. Vilka förutsättningar är enligt idrottslärarna centrala i den inkluderande undervisningen?  Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för individen och gruppen i en inkluderande undervisningsmiljö?  Hur ser idrottslärarna på utvecklingsmöjligheterna för individ och grupp genom inkludering i idrott och hälsa?   Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Gröna upplevelser för alla : en trädgård för habilitering och återhämtning

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Ann Hallén; [2008]
    Nyckelord :trädgård; djur; särskola; skola; naturbruk; sinnen; utemiljö; habilitering; sinnesstimulering; funktionshinder; ungdomar; återhämtning; funktionshindrade; handikapp;

    Sammanfattning : Jällaskolans upper secondary School is situated on a big farm just outside Uppsala. The School is focused on agriculture, forestry, gardening, animal care and science. Jällaskolans staff has whished for a school garden for educational purpose where students can practice their gardening skills and learn more about plants. LÄS MER

  3. 3. Särskoleelever integrerade i grundskolan : En studie om pedagogers inställning till integrering av särskoleelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Flender; Emelie Österberg; Mikael Östmo; [2008]
    Nyckelord :Integrering; särskola; grundskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka för- och nackdelar pedagoger ser med integrering av särskoleelever i grundskolan. Med detta vill vi få fram vilken kompetens som behövs i arbetet med dessa elever. Vi vill även med studien få fram om visionen en skola för alla är möjlig, utifrån pedagogernas inställning. LÄS MER

  4. 4. Vägar till en skola för alla : kantad av hinder eller möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Moberg; Helena Strandman; [2007]
    Nyckelord :en skola för alla; funktionshinder; inkludering; integrering; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera vilka åsikter lärare inom grundskolan och särskolan har om en skola för alla, utifrån ett perspektiv som lyfter fram elever i behov av särskilt stöd. Fokus ligger på vilka förändringar som behöver ske inför genomförandet av en skola för alla samt vilka fördelar respektive nackdelar en skola för alla kan medföra för eleverna. LÄS MER

  5. 5. "Är man sär bara för att man inte kan?" En studie av hur man placerar elever i behov av särskilt stöd i skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Strandkvist; Pauline Bengtsson; [2006]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; Integrering; Särskola; grundskola; Kognitiv förmåga; socialt samspel;

    Sammanfattning : AbstractArbetets art: C- uppsatsSidantal: 44Titel: Är man ”sär” bara för att man inte kan? - En studie av hur man placerar elever i behov av särskilt stöd i skolan. Författare: Pauline Bengtsson och Helena StrandkvistHandledare: Ann- Sofi RåstamDatum: Höstterminen 2005Bakgrund: Vår studie grundas på hur och var man placerar elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER