Sökning: "fördelar prestationsmått"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fördelar prestationsmått.

  1. 1. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  2. 2. Hur lönsam är kunden bakom försäljningskanalen? -En studie om svenska företagsledares syn på kunder och försäljningskanaler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lejla Karamehmedovic; [2013-02-19]
    Nyckelord :Försäljningskanal; fysisk butik; återförsäljare; direkthandel; elektronisk handel; kombinerade försäljningskanaler; kundtillfredsställelse; kundlojalitet; kundlönsamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi lever i en föränderlig värld där utveckling och nya möjligheter ständigt skapas. Dels har utvecklingen av försäljningskanaler bidragit till att företags interaktionsmöjligheter med slutkonsumenter har ökat. LÄS MER

  3. 3. Leverantörsval för ett mekanikföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Fredrik Rothpfeffer; Sanna Strandvik; [2013]
    Nyckelord :Köpbeteende; köpprocess; leverantörsbedömning; SWOT-analys; leverantörssamverkan; Kraljics matris; prestationsmått;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Val av leverantör är det som anses påverkar ett företags produktkvalitet mest. När man söker nya leverantörer är det viktigt att veta vilka typer av kvaliteter man önskar hos dessa och vilken relation man vill ha till dem. Att ha ett mindre antal leverantörer skapar logistiska fördelar. LÄS MER

  4. 4. Gör IPO:n företaget en tjänst? : En kvantitativ studie av företags prestation i och med en börsnotering på den svenska aktiemarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Cecilia Panth; Amanda Lindh; [2013]
    Nyckelord :IPO tjänsteföretag;

    Sammanfattning : I dagens utvecklade samhälle upplever de flesta företag en hårdare konkurrens. Företag tvingas utöka sitt erbjudande med ett extra för att leva upp till prestationskrav och säkerställa framtida verksamhet. Ofta räcker det inte med enbart en produkt eller en tjänst, kunden kräver ett bredare tjänsteerbjudande. LÄS MER

  5. 5. Strategiarbete hos fastighetmäklare, ett måste eller ett onödigt ond? : Verksamhetsstyrning i tjänsteföretag

    Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Tobias Berglund; Ulrika Palmberg; [2010]
    Nyckelord :tjänsteföretag; verksamhetsstyrning; fastighetsmäklare; strategiarbete;

    Sammanfattning : Alla företag behöver någon form av styrsystem för att leda verksamheten. Ett väl utvecklat och fungerande styrsystem kan ge ett företag fördelar gentemot konkurrenterna. För att uppnå det här krävs väl formulerade mål som alla inom företaget känner till. Utvecklade styrsystem skapar en tydlighet i hur verksamheten fungerar. LÄS MER