Sökning: "fördelar som laborativa material"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden fördelar som laborativa material.

  1. 1. Laborativa material i matematikundervisningen : -Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Magnusson; Cecilia Lindahl; [2022]
    Nyckelord :handledning; laborativa material; matematikundervisning; mellanstadiet; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindahl, Cecilia & Magnusson, Åsa. (2022). Laborativa material i matematikundervisningen-Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren. LÄS MER

  2. 2. En nalle, två kottar och tre träklossar. Leksaker eller pedagogiska hjälpmedel i matematikundervisningen? : En enkätstudie om användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Frantz; Emilia Lund Tagesson; [2022]
    Nyckelord :laborativt material; leksaker; hjälpmedel; pedagogiskt verktyg; matematik; kon-kretisera matematik; matematikutveckling; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Användandet av laborativt material är ett populärt inslag i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. Arbetssättet kan bidra till en konkretisering av matematikens annars abstrakta tankegångar. Syftet med studien är att utforska användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  3. 3. Alkaline wet oxidation of biorefinery lignin from wheat straw

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Maja Lindblad; [2021]
    Nyckelord :alkaline wet oxidation; lignin oxidation; wheat straw; chemical pretreatment; biorefinery lignin; anaerobic digestion; response surface-modelling; chemical engineering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Climate change and depletion of fossil resources have generated a need for energy production based on renewable resources such as lignocellulosic biomass. Agricultural residues, like wheat straw, is lignocellulosic biomass that could contribute to the energy supply if it was used for biogas production. LÄS MER

  4. 4. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jönsson; Ulrika Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :faktorer; fördelar; konkret material; laborativ matematik; lågstadielärare; nackdelar; pragmatism;

    Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER

  5. 5. Hur mycket tid har ni? En studie om lärarens syn på det laborativa materialet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Björkqvist; Josefine Persson; [2016]
    Nyckelord :laborativt material; learning by doing; lärares syn; matematikundervisning; matematikverkstad;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lärares syn på det laborativa materialet och användningen av detta i matematikundervisningen i årskurserna F-3. Vi definierar laborativt material som sådant som eleverna kan göra om, ta på, flytta runt på och undersöka. Materialet kan vara fysiskt men även digitalt, såsom appar och smartboard. LÄS MER