Sökning: "fördomar arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 254 uppsatser innehållade orden fördomar arbete.

  1. 1. Hemlöshetsbekämpning i Förändring : En kvalitativ studie om professionens syn på Bostad först och Bostadstrappan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Michael Risfjell; [2024]
    Nyckelord :Hemlöshet; bostadslöshet; bostad först; bostadstrappan; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka metoden Bostad först ur professionens perspektiv för att bedöma dess effektivitet i att bekämpa hemlöshet i Sverige jämfört med den tidigare metoden Bostadstrappan. Genom att använda en kvalitativ metod, baserad på semistrukturerade intervjuer och en induktiv ansats, har studien undersökt implementeringen av Bostad först i svensk kontext. LÄS MER

  2. 2. “Jag reparerar inte kunders smartphones med mitt kön” : Kvinnors känslor och upplevelser av att jobba inom IT- och Teknikservicebranschen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Snis; [2024]
    Nyckelord :Könsmärkta yrken; arbetsmarknad; strategier; IT- och teknik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker kvinnors känslor och upplevelser av att hantera kunder inom en mansdominerad bransch som IT- och teknikservicebranschen. Syftet med denna studie är att förstå hur kvinnliga arbetstagare erfar kundinteraktioner i arbetet inom en mansdominerad bransch med fokus på emotionellt arbete. LÄS MER

  3. 3. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  4. 4. Vägen ut - en kvalitativ studie om de situationer som leverantörer i KROM möter för att integrera arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rasmiyeh Qassas; [2023-11-02]
    Nyckelord :invandrare; integration; diskriminering; arbetsmarknad; arbetslösa; humankapital;

    Sammanfattning : STOM & KROM är ett arbetssätt för personer som behöver mer stöd för att komma ur sin arbetslöshet. Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter och utmaningar som leverantörerna i STOM och KROM upplever i strävan efter att hitta ett jobb som motsvarar utbildningsområde och tidigare arbetslivserfarenhet för arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Romers upplevelser av antiromism i samhälle och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Arnela Halilovic; Enisa Mehmed; [2023-08-29]
    Nyckelord :romer; arbetsmarknad; diskriminering; stigma; minoritetsgrupp;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att belysa vilka upplevelser romer med arbete/sysselsättning har som kan kopplas till antiromism i det svenska samhället. Vidare syftar studien till att skapa en förståelse för hur romers upplevelser kring antiromism påverkar dem i arbetslivet samt om det påverkat deras drivkraft att vilja att avancera i arbetslivet. LÄS MER