Sökning: "fördomar lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 101 uppsatser innehållade orden fördomar lärare.

  1. 6. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 7. Perception of variety in forests in relation to reducing polygon count : Exploring human perception in computer graphics and computer graphics education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Amani Najimudeen; [2023]
    Nyckelord :aggregates; perception; forests; computer graphics education; aggregat; mänsklig uppfattning; skogar; datorgrafikundervisning;

    Sammanfattning : By taking human perception into account in computer graphics, time and processing power may be utilised more efficiently when modelling and rendering scenes. Exploring possibilities for reducing the complexity of forest scenes is particularly interesting because of the geometric complexity of trees, the effects of which are compounded by dense, large-scale forests. LÄS MER

  3. 8. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mari Khoshaba; Enna Pezo; [2023]
    Nyckelord :Immigrants; Inclusion; Exclusion; School environment; Classmates; Teachers; Swedish as a second language SVA ; Ordinary class; Immigranter; Inkludering; Exkludering; Skolmiljö; Klasskamrater; Lärare; Svenska som andraspråk SVA ; Ordinarieklass;

    Sammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER

  4. 9. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Minna Wetterö; [2023]
    Nyckelord :norms; education; gender; sexuality; sex; normer; undervisning; genus; sexualitet; kön;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Ett mynt har två sidor : En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem beskriver fritidshemmets dubbla uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Emma Hed Wärn; Maja Sandberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver det dubbla uppdraget. Vad innebär det dubbla uppdraget för lärare i fritidshem i deras yrkesvardag?  Vilka konsekvenser beskriver lärare i fritidshem att det dubbla uppdraget skapar för deras yrkesroll? I studien har en kvalitativ metod använts och för att samla in data har sex lärare i fritidshem beskrivit hur de uppfattar det dubbla uppdraget genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER