Sökning: "fördomar om varandra"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden fördomar om varandra.

  1. 1. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alana Neme; [2023]
    Nyckelord :samverkan; interkultyralitet i förskolan; utlandsfödda vårdnadshavare; kommunikation; språk; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit  att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och  utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur  upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare  främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation  med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie  genomförts via  kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och  tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 2. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  3. 3. Den föraktade friheten : En idéhistorisk analys av några politiska värderingar i öst och väst

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Ingela Berger; [2022]
    Nyckelord :Bin Laden; Bin Ladin; Mawdudi; Maududi; George W. Bush; Tony Blair; öst; väst; ideologi; värderingar; politiska idéer; religion; politisk islam; islamism; terrorism; liberalism; frihet; lydnad; orientalism; occidentalism; fundamentalism; jihadism; salafi-jihadism;

    Sammanfattning : Tal och texter kan innehålla så mycket; både uppenbara budskap och det som finns mellan raderna. Jag tror att vi kan lära oss mycket genom att ta del av andra människors ord och begrepp. Genom de begrepp vi använder uttrycker vi våra värderingar – det vi ser som bra och dåligt, viktigt och oviktigt. LÄS MER

  4. 4. Mångkulturens påverkan i SO-klassrummet : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter i mångkulturella klassrum samt samhällskunskapslärares interkulturella kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Sibonjic; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; SO-lärare; mångkultur; högstadiet; utmaningar; möjligheter; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om olika utmaningar och möjligheter som kan förekomma i samhällskunskapsundervisningen i mångkulturella klassrum. Vidare är syftet att bidra med kunskap om samhällskunskapslärares interkulturella kompetens. LÄS MER

  5. 5. Modelling Financial Markets via Multi-Agent Reinforcement Learning : How nothing interesting happened when I made AI trade with AI

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikołaj Bocheński; [2022]
    Nyckelord :Financial markets; Reinforcement learning; Multi-agent systems; Deep learning; Finansiella marknader; Förstärkningsinlärning; Multi-agent system; Djupinlärning;

    Sammanfattning : The numerous previous attempts to simulate financial markets tended to be based on strong assumptions about markets or their participants. This thesis describes a more general kind of model - one in which deep reinforcement learning is used to train agents to make a profit while trading with each other on a virtual exchange. LÄS MER