Sökning: "fördomar skola"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden fördomar skola.

  1. 1. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  2. 2. “Läsning får ju aldrig bli bara ett värdegrundsarbete”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; interkultur; etnocentrism; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogisk kompetens; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som har genomförts och analyserats utifrån en fenomenografisk metodansats. Vi redogör för vad som menas med mångkultur och interkultur samt begrepp som etnocentrism, assimilering, integration och inkludering. LÄS MER

  3. 3. Självutnämnda hbtqi+-experter och ödmjuda normkritiker : – En intervjustudie om skönlitteratur och antiförtryckande utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Gradh; Jens Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Hbtqi ; skönlitteratur; mellanstadium; antiförtryckande utbildning.;

    Sammanfattning : I samband med Lgr 22 etablerades det nya ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer som ställer högre krav på utbildning om hbtqi+ och identitet. Tidigare forskning visar lyckade arbeten med hbtqi+ genom skönlitteratur och skönlitteraturens potential för värdegrundsarbete. LÄS MER

  4. 4. Hur religionskunskapsämnet kan bidra till att motverka främlingsfientlighet i skolan och det större samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Lysholm; Josefine Ucar; [2022]
    Nyckelord :exkludering; främlingsfientlighet; fördomar; inkludering; pedagogik; religionsdidaktik; skola; tolerans; undervisning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. AI I REKRYTERINGSPROCESSEN : Med fokus på hur AI kan hantera förekommandet av bias

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Esra Nuredeen Elfegi; Mahboobeh Roohbakhsh; [2021]
    Nyckelord :AI; rekrytering; bias; kompetensbaserd; diskriminering;

    Sammanfattning : Överallt dyker AI upp och ska rädda världen med sina fördomsfria, kognitiva och prediktiva algoritmer som kan förutspå framtiden – inte minst inom rekrytering. Vi människor har fördomar. Det är ett faktum i livet, och det påverkar alla områden i våra liv. LÄS MER