Sökning: "före bornholmsmodellen"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden före bornholmsmodellen.
1. Den beroende kvinnan och den manliga tryggheten : En kritisk diskursanalys av genus i de böcker Före bornholmsmodellen använder sig av i åldern 4-6 år
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The preschool curriculum (Lpfö 18) states that preschools as an educational institution are required towork towards preventing gender patterns which could limit children's social development. This is whatthis study is based on by examining how gender is presented in the children’s books used by FöreBornholmsmodellen. LÄS MER
2. ”För att finnas nära barnen, ständigt” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de stödjer barn i språkliga svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de stödjer barn som är i språkliga svårigheter i förskolan. Förväntningarna med arbetet var att få en inblick i förskolans verksamhet och synliggöra vilka arbetssätt som används för att stödja barn i språkliga svårigheter. LÄS MER
3. Könsstereotyper och Könsöverskridande mönster : En text- och bildanalys av den rekommenderade barnlitteraturen till undervisningsmaterialet Före Bornholmsmodellen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Gender stereotypes and transgender patterns – a text and image analysis of the recommended children's literature for Före Bornholmsmodellen Förskolans läroplan (2016) benämner att en utav förskolans uppgifter är att motverka könsstereotyper och normer kring kön. Med utgångspunkt ur detta är studiens syfte att se hur pojkar och flickor framställs utifrån könsnormer, maskulinitet och femininitet i barnlitteraturen som är rekommenderad för barn i 2,5–4 årsåldern i Före Bornholmsmodellen. LÄS MER
4. Barns tidiga läs- och skrivutveckling : varför och hur används Före Bornholmsmodellen i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares motiveringar till varför de använder sig av Före Bornholmsmodellen i förskolan och hur de motiverar arbetet med materialet för att främja barns tidiga läs- och skrivutveckling. En kvalitativ studie i form av intervjuer har gjorts, för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER
5. Vilken Turtles är det? : En studie om populärkultur som ett verktyg för barns literacyutveckling i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2010) ska förskollärare arbeta utifrån barnens intressen och erfarenheter. Detta innebär att barnens egen kultur blir en del av förskolans vardag och därmed anpassar sig verksamheten efter de kulturella inslag barnen finner intressanta. LÄS MER