Sökning: "förebild i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden förebild i förskolan.

  1. 11. Det specialpedagogiska arbetet i förskolan : En studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alvina Andersson; Romina Effati; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; dilemmaperspektiv; funktionssätt; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; specialpedagogik; tillgänglighet; tillgänglighetsmodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om betydelsen av specialpedagogiska insatser i förskolan genom Nilholms tre perspektiv. Studiens metod är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data från 6 förskollärare och 2 specialpedagoger. LÄS MER

  2. 12. “Förskolläraren som språklig förebild för flerspråkiga barn” : “Stöttning och utmaning från dag ett”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christina Aldeman; Natalia Spiridonova; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; vardagliga aktiviteter; stöttning; utmaning; modersmål; dialog; barns erfarenheter och intressen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga barn i vardagliga aktiviteter. Syftet besvarades genom två frågeställningar kopplat till hur förskollärare stöttar och utmanar de flerspråkiga barnen i svenska samt hur barns modersmål tas tillvara. LÄS MER

  3. 13. Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Flink; Ida Mörk; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; faktorer och miljöer.;

    Sammanfattning : Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. LÄS MER

  4. 14. Etik i förskolan:Gömd eller glömd? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på arbetet med barns lärande om etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Feuk Maja; Strömberg Matilda; [2022]
    Nyckelord :Etik; Etiska dilemman; Förskola; Proximala utvecklingszon; Scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skapa en djupare förståelse för förskollärares syn på arbetet med barns lärande och förståelse av etik i förskolan, med ett särskilt intresse för förskollärares egna agerande i dessa situationer. Studien har utgått från Vygotskijs sociokulturella teori. LÄS MER

  5. 15. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas förhållningssätt, strategier och utmaningar vid konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Lanke; Angelica Wallius; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förskola; förskollärare; förhållningssätt; medlingsstrategier; Cohens konfliktpyramid; stöttning; mediering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förskollärarnas kunskaper och erfarenheter och vilken betydelse det har för förskollärarnas förhållningsätt i hur de agerar och bemöter barnen i vardagliga konflikter. Vi undersöker även vilka strategier de har i arbetet med konflikthantering och vilka utmaningar som förskollärarna upplever med att hantera konflikter i förskolan. LÄS MER