Sökning: "förebygga mobbning årskurs 3"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden förebygga mobbning årskurs 3.

  1. 1. Tryggare, gladare, friskare och smartare : En mix metod studie om psykisk hälsa i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Leonard Jonsson Berglund; [2018]
    Nyckelord :Mental health; Secondary school students; Educational efforts; Psykisk hälsa; Gymnasieelever; Pedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden av att ungdomar mår psykiskt allt sämre som hindrar skolarbete och vardagsliv var studiens syfte att göra en triangulering mellan vad som står i skoldokument om insatser för att förebygga, främja och stärka elevers psykiska hälsa och hur elever upplever sin psykiska hälsa för att kunna förbättra insatserna utifrån elevernas erfarenheter. Urvalsgruppen var gymnasieelever i årskurs 2-3. LÄS MER

  2. 2. Vad gör lärare mot mobbning bland de små? : En kvalitativ studie kring förebyggandet av mobbning bland lågstadieelever i årskurs F-3 i en kommun norr om Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gedeon; [2017]
    Nyckelord :Mobbning; handlingsplan; kränkning; förebyggande arbete; anmälan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förebyggandet av mobbning kan se ut och hur lärare på olika skolor arbetar mot mobbning i årskurs F-3. Studien granskar även hur lärare och olika skolor arbetar med elever som utsätts respektive utsätter andra för mobbning. LÄS MER

  3. 3. Eleven i fokus - förebyggande arbete mot avhopp

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Mollstedt; [2016]
    Nyckelord :Avhopp; Dropouts; Förebyggande arbete; Gymnasieskola; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att presentera en kunskapsöversyn på studie- och yrkesvägledningens roll i arbetet med dropouts. Resultatet har analyserats med utgångspunkt i Antonovskys teori KASAM; känsla av sammanhang och dess begrepp Begriplighet, Hanterbarhet samt Meningsfullhet. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar elever mobbning? - en kvalitativ studie i årskurs 3 och 7

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Emma Thorén; Andrea Bilacz; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi vill med vår uppsats ta reda på om vad mobbning egentligen är, hur den uppkommer, vad som kännetecknar mobbare, mobboffer och medlöpare samt hur man kan förebygga och åtgärda mobbning. Vårt syfte med uppsatsen är också att ta reda på hur elever uppfattar mobbning. LÄS MER