Sökning: "förebyggande arbete i förskolan läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förebyggande arbete i förskolan läs och skrivsvårigheter.

  1. 1. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  2. 2. Förebyggande arbete med läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om förskollärares och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med läs- och skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hjärner; My Daniels; [2015]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärare och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling och uppfattningar om möjligheten att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan. Forskning har visat att det är möjligt att redan i förskoleåldern identifiera barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande arbete i förskolan : Läs- och skrivsvårigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och uträtta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Simon Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Lässvårigheter; Skrivsvårigheter; Bornholmsmodellen; TRAS; Rydholmsmodellen; LTG läsning på talets grund ; Dyslexi; Förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om läs- och skrivutveckling : Loppet är inte kört, men hälften vunnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Karolina Antonsson; Josefine Berntsson; [2010]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; språkutveckling;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Vi har under vår utbildning insett betydelsen av att vi som pedagoger både i förskolan och i skolanbesitter stora kunskaper när det gäller läs- och skrivutveckling. Som blivande pedagog i förskolan ochskolan känner vi också ett stort behov av att ha kunskaper om olika metoder så att vi kan hjälpa ochförebygga barns läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Hur fungerar övergångarna förskola - förskoleklass - skola Med fokus på barn i riskzon för läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabet Briland; Camilla Prytz; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; riskzon; språkstörning; övergångar;

    Sammanfattning : Briland, Elisabet & Prytz, Camilla (2009) Hur fungerar övergångarna förskola – förskoleklass – skola; Med fokus på barn i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter (Routines for the transitions between preschool and school with a special focus on children at-risk for dyslexia). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskolaVårt syfte är att fördjupa oss i hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och skola fungerar för de barn som ligger i riskzonen för att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER