Sökning: "förebyggande arbete i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden förebyggande arbete i matematik.

  1. 1. Matematikängslan - bryt onda cirklar : Faktorer i det förebyggande arbetet i matematikundervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jeanette Lennartsson; Pernilla Söderqvist Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; matematiska prestationer; matematisk lärmiljö; relationer; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Lennartsson, J. & Söderqvist Olsson, P. (2023). Matematikängslan – bryt onda cirklar. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen– ett måste för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisbeth Olsson; Helena Terje; [2023]
    Nyckelord :KASAM; språklig sårbarhet; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt; stödbehov;

    Sammanfattning : Olsson, Lisbeth och Terje, Helena (2023). Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen - ett måste för elever i språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Matematikutveckling i de tidiga skolåren : Specialpedagogers och speciallärares beskrivningar från identifiering till stödinsatser, med ett särskilt fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Miriam Lindström; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kartläggning; matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; stödinsatser; specialpedagogik ;

    Sammanfattning : I såväl läroplaner som samhället i stort ställs höga krav på den kommunikativa förmågan och matematiska kunskaper. Svenska skolresultat visar att det finns ett behov att granska och säkerställa undervisning i matematik i relation till elevers språkliga kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lars Brandström; Camilla Capert; [2023]
    Nyckelord :gruppsamtal; inkluderande undervisning; kommunikation; matematiksamtal; utforskande samtal.;

    Sammanfattning : Brandström, Lars och Capert, Camilla (2023). Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.  Elevers perspektiv på undervisningen är sällan representerat i forskning. LÄS MER

  5. 5. Språkets inverkan på matematik : En studie om hur lärare bemöter och arbetar med elever med diagnosen språkstörning under matematiklektioner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catharina Danielsson; Caroline Haag; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; bemötande; kommunikation; matematikundervisning; språkstörning; ökade kunskaper;

    Sammanfattning : Ett begrepp som under senare år uppmärksammats inom skolans värld är begreppet språkstörning. Språkstörning i kombination med matematiska dilemman är huvudämnet i denna studie. Vi använde en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv verksamma lärare inom årskurs 1-6. LÄS MER