Sökning: "föreställningar om bibliotek"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden föreställningar om bibliotek.

  1. 11. Att möta individen, inte könet : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt gentemot pojkar och flickor ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Lindah; Johanna Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Kön; genus; könöverskridande identitet; stereotypa könsroller;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka om förskollärare anser att deras förhållningssätt är olika gentemot pojkar och flickor utifrån stereotypa föreställningar om kön. Bakgrund I bakgrund presenteras tidigare forskning kring genus. Det framkommer att pojkar och flickor behandlas och bemöts olika utifrån deras kön. LÄS MER

  2. 12. ”Läslyftet som kompetensutveckling” : en kvalitativ studie om förändring av undervisningspraktiken.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Kjellsson; [2017]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; svenska; förändring; undervisningspraktik;

    Sammanfattning : InledningFörsöken till att skapa en lyckad skola har varit många och flera nationella kompetensutvecklingsinsatser har genomförts för att stärka pedagogers kunskaper gällande barns läs- och skrivinlärning. I detta arbete presenteras några pedagogers uttryck för de eventuella omformningar som har skett i undervisningspraktiken i samband med Läslyftet. LÄS MER

  3. 13. Att möta individen, inte könet : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt gentemot pojkar och flickor ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Lindahl; Johanna Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Kön; genus; könöverskridande identitet; stereotypa könsroller;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie är att undersöka om förskollärare anser att deras förhållningssätt är olika gentemot pojkar och flickor utifrån stereotypa föreställningar om kön.BakgrundI bakgrund presenteras tidigare forskning kring genus. Det framkommer att pojkar och flickor behandlas och bemöts olika utifrån deras kön. LÄS MER

  4. 14. "Batman kanske tror att han är en tjej" : En genusbetonad studie utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Ancar; Savo Ristic; [2017]
    Nyckelord :barns perspektiv; genus; jämställdhet; normkreativitet; könsroller; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I arbetet för ett jämställt Sverige har förskolan en viktig roll, där barns utveckling enligtförskolans styrdokument ska utformas på så sätt att det främjar jämställdhetsarbetet och alla människors lika värde. Ett väsentligt jämställdhetsmål i förskolan är att frångå normativa könsroller så att varje barn ges möjlighet att utforska nya områden och därigenom upptäcka nya intressen och förmågor utan några begränsningar. LÄS MER

  5. 15. ”Det är ofta svårt att veta vad som är rätt eller fel.” : Pedagoger berättar om sitt förhållningssätt till barns sexualitet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maasoumeh Azarang; Josefin Nilsson; Camilla Svensson; [2016]
    Nyckelord :förhållningssätt; barn; sexualitet; integritet; selfreport.;

    Sammanfattning : BakgrundVår erfarenhet är att barns sexualitet är ett ämne som sällan diskuteras i förskolans verksamhet. Det är ett ämne som påverkas av det kulturella och sociala sammanhanget. Studier visar att barn undersöker och är nyfikna på sin egen och andra barns kroppar. Nyfikenheten visar barn genom olika beteenden i leken. LÄS MER